STEM: Science, Technology, Engineering and Maths
STEM staat voor Science, Technology, Engineering and Maths. We kunnen STEM het best omschrijven al seen geïntegreerde aanpak van techniek, wetenschappen en wiskunde met deels gemeenschappelijke didactiek die zich voornamelijk toespitst op ‘problem solving’.
Die Keure ontersteunt het valorisatieproject engineering van de Arteveldehogeschool.
Dit wil zeggen dat je hieronder extra GRATIS materiaal kunt terugvinden:
- Een engineerssjabloon
- Een becommentarieerd sjabloon
- Een ruime handleiding
Dit maakt een snelle opstart van een engineeringsproject in de school mogelijk, vertrekkend vanuit de leefwereld van leerlingen.
.png)
Download hieronder het lesmateriaal
STEM - 2e en 3e graad variant 1 >
STEM - 2e en 3e graad variant 2 >
STEM - 2e en 3e graad bijlage >
STEM-navorming
Arteveldehogeschool en die Keure organiseerden samen een STEM-navorming. Aan welke vereisten moet STEM-onderwijs voldoen en welke didactiek pas ik dan toe? Meer informatie kan je hieronder terugvinden.
Deel 1 van de nascholing: Bekijk de PowerPoint presentatie >
Wat is STEM?
Waarom starten met STEM?
STEM en bedrijven: kennis maken met de reële praktijk in bedrijven (filmpjes van het project ‘techniek op z’n BEST’, een samenwerking tussen AHS en IPV)
Systeemdenken
Onderzoeken van: verschijnselen (practicum) en systemen (practica)
Deel 2 van de nascholing: Bekijk de PowerPoint presentatie >
Wat zijn processen?
Ontwerpproces:omgekeerd ontwerpen (practica), ontwerpproces en het belang van ontwerpen in het STEM-onderwijs
Ontwerpen integreren in ‘Engineeringsproces’
Rol van wiskunde
Mogelijkheden van STEM
Deel 3 van de nascholing: Bekijk de PowerPoint presentatie >
Wat is een (STEM-)project (als didactische werkvorm)?
Analyse van een bestaand STEM-project (practicum)
Nadenken over een STEM-project