Wiskunde | B-stroom en A-finaliteit
Max-wiskunde
Max-wiskunde brengt begrippen, concepten, eigenschappen en methodes aan in betekenisvolle contexten. Zo ontdekken de leerlingen de samenhang en wisselwerking tussen wiskunde en de maatschappij waarin ze leven.
- Eenvoud en eenduidigheid
- Betekenisvolle contexten
- Probleemoplossend denken
Bekijk de video's
In deze afspeellijst ontdek je de sterktes van de methode en extra toelichting.
Blader door het materiaal
Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.
Benieuwd naar een methode?
Laat hier je contactgegevens na. Onze adviseurs
bezorgen je graag een beoordelingsexemplaar en toelichting bij de methode.
Ontdek meer over Max-wiskunde
Max-wiskunde is een blended methode voor het secundair onderwijs, want leren gebeurt zowel op papier als digitaal. We maken bewust de afweging tussen papier of digitaal waar de didactiek een meerwaarde is voor het leerproces van de leerling. Als leerkracht kies je zelf welke materialen je wanneer inzet. Al ons digitale materiaal vind je op Polpo.
Modules
De modules hebben een vaste volgorde en elke module behandelt een bepaald onderwerp. Elke module heeft een aantal vaste rubrieken:
Thematische modules:
- Korte stukje theorie met voorbeelden die meteen worden ingeoefend
- De theorie wordt samengevat in een vastzettingskader
- Oefeningen op drie niveaus
- ICT-oefeningen waar relevant
- Wow-oefeningen die de leerstof op een speelse manier aanbrengen
Code Max-modules:
- Wiskunde in het dagelijks leven
- Kraak de code
- Doe-opdrachten/raadsels
Probleemoplossend denken
Probleemoplossend denken komt aan bod als rode draad door elke module. Vanaf de 2e graad is er ook bijzondere aandacht voor probleemoplossend denken in de rubriek ‘Raadsels oplossen’ van de Code Max-modules. Er worden leerlingen heuristieken aangereikt om een probleem snel en efficiënt te leren oplossen.
Eenvoud en eenduidigheid
Zowel in de formulering van de opdrachten als in de lay-out staat eenvoud en eenduidigheid voorop. De lay-out is fris en er is voldoende interlinie. Waar mogelijk wordt de leerstof ondersteund aan de hand van speelse en humoristische illustraties. Max-wiskunde gebruikt pictogrammen die leerlingen structuur bieden bij hun opdrachten.
Diabolo
De methode bestaat uit modules die zijn opgebouwd volgens het Diabolo-principe:
Ontdekken (intro)
De foto op de cover leidt het onderwerp van de module in. De cover is bedoeld om leerlingen te motiveren en actief te betrekken bij het begin van een module.
Onderwijzen (midden)
Een reeks lesactiviteiten om instructie te geven, te laten oefenen en te differentiëren. Op het einde volgt een evaluatiemoment.
Toepassen (outro)
Na x aantal modules volgt een Code Max-module. Dit is een synthese en transfermodule van wat er in de voorgaande modules geleerd en geoefend is.
Spiraalaanpak
De modules bouwen telkens verder op de eerder verworven kennis en vaardigheden. Dankzij die spiraalaanpak herhalen de leerlingen automatisch de leerstof en kan de leerkracht ook vroeger evalueren, remediëren en differentiëren.
Functioneel schrijven
Leerlingen noteren bij Max-wiskunde enkel als dat bijdraagt tot de verwerking van de leerstof. Zo benutten ze de kostbare tijd, die ze anders gebruiken om te pennen, volledig om mee te redeneren, te discussiëren en te argumenteren.
Differentiatie gebeurt zowel op niveau als op interesse. Het differentiatieaanbod is blended en zowel op groeps- als op individueel niveau. Max-wiskunde voorziet telkens oefeningen op drie niveaus opgenomen in de module. Het aanbod voor digitale individuele ondersteuning vertaalt zich voornamelijk in hulpkaarten, lesvideo’s en digitale oefeningen. Op het einde van elke module voorzien we enkele wow-oefeningen, die leerlingen op een speelse manier uitdagen om met wiskunde bezig te zijn. Elke leerling vindt zijn gading in de wow-oefeningen.
Bij de evaluatie zetten we in op proces- en productevaluatie, de leerling en leerkrachten krijgen op die manier inzicht in de vorderingen tijdens de instructieweken. Afhankelijk van de activiteit gebeurt de evaluatie door de leerkracht, een medeleerling of de leerling zelf.
Digitaal
- Digitale oefeningen
- Jaarplan met concordantielijst
- Correctiesleutels
- Differentiatiemateriaal
- Hulpkaarten
- Lesvideo’s
- Evaluatiemateriaal
- Handleiding
- Bordboek per module
Op papier
- 1e graad:
- Max-wiskunde 1B: 19 modules
- Max-wiskunde 2B: 17 modules
- 2e graad:
8 modules per leerjaar - 3e graad:
6 modules per leerjaar
Er is ook telkens een stevige kaart met de legende van de picto’s en kleuren.
Elke module behandelt één thema, ontdek de thematische modules hieronder:
Max-wiskunde 1B 1. Getallen |
Max-wiskunde 2B 1. Rekenen |
Max-wiskunde 3 1. Handig rekenen |
Max-wiskunde 4 1. Data en onzekerheid |
Max-wiskunde 5 1. Handig rekenen 2. Data en onzekerheid 3. Code Max 1 4. Kansen 5. Tabellen, verbanden en grafieken 6. Code Max 2 |
Max-wiskunde 6 1. Handig rekenen 2. Data en onzekerheid 3. Code Max 1 4. Kansen 5. Tabellen, verbanden en grafieken 6. Code Max 2 |
De methode Max-wiskunde volgt de planning van de nieuwe eindtermen:
Max-wiskunde 1B*: zomer 2025
Max-wiskunde 2B*: zomer 2026
Max-wiskunde 3: beschikbaar
Max-wiskunde 4: beschikbaar
Max-wiskunde 5: beschikbaar
Max-wiskunde 6: beschikbaar
* Vernieuwde uitgave minimumdoelen ’24