ICT | A-stroom, D- en D&A-finaliteit
Enter
Enter is een blended, flexibel inzetbare methode, ongeacht de manier waarop de school ICT aanbiedt. Enter wil leerlingen digitaal competent maken. Leerlingen verwerven met Enter inzicht en concepten om de digitale wereld binnen te gaan.
- Digitale skills verwerven
- In te zetten als apart vak of geïntegreerd
- Mediawijsheid
Bekijk de video's
In deze afspeellijst ontdek je de sterktes van de methode en extra toelichting.
Blader door het materiaal
Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.
Benieuwd naar een methode?
Laat hier je contactgegevens na. Onze adviseurs
bezorgen je graag een beoordelingsexemplaar en toelichting bij de methode.
Ontdek meer over Enter
Enter is een blended methode voor het secundair onderwijs, want leren gebeurt zowel op papier als digitaal. We maken bewust de afweging tussen papier of digitaal waar de didactiek een meerwaarde is voor het leerproces van de leerling. Als leerkracht kies je zelf welke materialen je wanneer inzet. Al ons digitaal materiaal vind je op Polpo.
De nieuwe leerplannen van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en GO! voor de 1e graad werden in maart gepubliceerd. Wij gaan daarmee volop aan de slag en passen onze methodes aan tegen september 2025! Je kunt alvast starten met het huidige aanbod in september 2024.
Waarom Enter?
Iedereen die een computer gebruikt, kent het begrip enter. Je drukt op de entertoets om een volgende alinea te beginnen, om informatie te verzenden of bewerkingen te bevestigen. Dat is precies wat deze ICT-methode wil bereiken. We bieden leerlingen informatie die ze actief verwerken totdat ze de leerstof begrijpen en zelf kunnen toepassen. Met ondersteuning voor tragere leerlingen en pittige uitdagingen voor de snelle leerlingen.
Diabolo
Elke module is opgebouwd volgens het Diabolo-principe dat de doorlooptijd per module opdeelt in drie fasen:
Ontdekken (intro)
Elke module start met de ‘Enter’ als intro: een korte activiteit die interesse wekt en voorkennis activeert.
Onderwijzen (midden)
Daarna volgt het midden: een reeks lesactiviteiten om instructie te geven en te laten oefenen. De leerstof wordt heel visueel aangebracht. De leerstof wordt verwerkt door zelf aan de slag te gaan (opzoeken, invullen, maken …).
Toepassen (outro)
De ‘Apply’ sluit de module af met een opdracht die de synthese en transfer is van wat er in de module geleerd en geoefend is naar andere toepassingen. De ‘Apply’ wil de blik van de leerlingen verruimen.
Mee in een digitale wereld
Enter is uitgewerkt met Microsoft software en neemt je leerlingen mee in de digitale wereld om hen digitaal competent te maken. Op regelmatige basis verwijzen we ook naar analoge toepassingen, handelingen op smartphones, tablets, Chromebooks en Googleomgevingen.
De methode leert je leerlingen de concepten van deze nieuwe wereld kennen en geeft hen meer inzicht. Wanneer ze even vastlopen of meer informatie nodig hebben, kunnen ze bij Enter terecht.
Mediawijsheid
Media zijn er altijd en overal, wat nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. We moeten daarom mediawijs zijn. Mediawijsheid komt in Enter als rode draad functioneel terug in elke module. Alle competenties die je nodig hebt om media te begrijpen en in vraag te stellen, komen aan bod.
Digitaal op Polpo
- Instructievideo’s
- Weblinks
- Oefenbestanden
- Handleiding
- Bordboek per module
- Correctiesleutels
Op papier
- Modules
Enter 1e graad
In totaal bestaat Enter voor de 1e graad uit 13 modules. De eerste vier modules vormen de basis. Die basismodules bevatten de informatie die de leerlingen nodig hebben om te starten met ICT-integratie. Bovendien creëren ze bij de leerlingen een gemeenschappelijke beginsituatie:
- Basismodule 1 – Mijn computer
- Basismodule 2 – Op stap in www
- Basismodule 3 – Op verkenning
- Basismodule 4 – Een snelle make-over
De overige modules zijn daarna (deels) geïntegreerd en functioneel in te zetten in de andere disciplines:
- Losse modules
- Module Foto- en videobewerking
- Module Presenteren
- Module Samen sterk
- Module Spelen met cijfers
- Module Verstaan we elkaar?
- Set algoritmisch denken
- Module 1 Algoritmen ontsluierd
- Module 2 Aan de slag met algoritmen
- Set tekstverwerking
- Module 1 Opmaak in laagjes
- Module 2 Alles op zijn plaats
Enter 2e graad
- Module Algoritmisch denken met Python*
- Module Op weg met digitale systemen en data
*Deze module sluit perfect aan bij het leerplan of het onderdeel informaticawetenschappen voor de studierichtingen Bedrijfswetenschappen, Technologische wetenschappen, Biotechnologische STEM-wetenschappen en Bouwwetenschappen.
Enter 2/3e graad
- Module Boeiend presenteren
- Module Creatief met beeld, geluid en video
- Module De kracht van cijfers
- Module Sprekende teksten ontwerpen
Enter is niet alleen bruikbaar in verschillende vakken, ook over verschillende jaren heen én sluit aan op het ICT leerplan.
Onderstaande modules worden herwerkt tegen zomer ’25:
Enter 1e graad
- Basispakket
- Foto- en videobewerking
- Presenteren
- Samen sterk
- Spelen met cijfers
- Tekstverwerking
Enter 2/3e graad
- Sprekende teksten ontwerpen
- De kracht van cijfers
- Boeiend presenteren
Creatief met beeld, geluid en video
Enkel voor 2e graad
- Op weg met digitale systemen en data
- Algoritmisch denken met Python