Maatschappelijke vorming | B-stroom en A-finaliteit
Max-mavo
Met Max-mavo laat je jouw leerlingen inzicht krijgen in hun eigen identiteit, die van anderen en van de diverse maatschappij.Â
- Authentieke context
- Inzicht in maatschappelijke thema’s
- Eenvoud en eenduidigheid
Bekijk de video's
In deze afspeellijst ontdek je de sterktes van de methode en extra toelichting.
Blader door het materiaal
Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.
Benieuwd naar een methode?
Laat hier je contactgegevens na. Onze adviseurs
bezorgen je graag een beoordelingsexemplaar en toelichting bij de methode.
Ontdek meer over Max-mavo
Max-mavo is een blended methode voor het secundair onderwijs, want leren gebeurt zowel op papier als digitaal. We maken bewust de afweging tussen papier of digitaal waar de didactiek een meerwaarde is voor het leerproces van de leerling. Als leerkracht kies je zelf welke materialen je wanneer inzet. Al ons digitale materiaal vind je op Polpo.
Opbouw
Max-mavo is opgebouwd uit modules. Elke module werkt toe naar een doelbewuste, actieve, functionele opdracht. Daarbij heeft de methode heel uitdrukkelijk aandacht voor de verschillende interessedomeinen van de leerlingen uit de B-stroom en A-finaliteit.
Dankzij het brede aanbod aan lesmateriaal en de betekenisvolle thematische modules worden de leerlingen maatschappelijk gevormd. Ze leren een kritische, maar respectvolle houding aannemen ten opzichte van zichzelf, maar ook ten opzichte van de wereld om zich heen. Zo worden ze volwaardige deelnemers aan de maatschappij, als persoon in interactie met anderen, maar ook als economisch en financieel geletterde consument.
Diabolo
Max-mavo is opgebouwd volgens het Diabolo-concept:
 Ontdekken (intro)
Een module start met de ‘Starter’ als intro: een korte activiteit die de interesse wekt en de voorkennis activeert.
 Onderwijzen (midden)
Daarna volgt een reeks lesactiviteiten om kennis en inzichten te verwerven via impressie, verwondering, klasgesprekken, discussies, instructie en inoefening. Waar mogelijk linken we met eerder verworven inzichten.
 Toepassen (outro)
De finale sluit de module af met een concrete en functionele transferopdracht als synthese van wat er in een module geleerd en geoefend is. Leerlingen passen verworven kennis en inzichten toe in de praktijk en werken constructief samen om tot een mooi en zinvol eindproduct te komen.
Max-mavo biedt digitaal mogelijkheden tot differentiatie op Polpo:
- Interessedifferentiatie
- Niveaudifferentiatie
In het lerarenmateriaal op Polpo vind je:
- Reflectievragen na het realiseren van de ‘Finale’
- Evaluatiecriteria voor de leerkracht
- Kijkwijzers voor peerevaluatie
Digitaal op Polpo
- Differentiatiemateriaal
- Concordantielijst
- Handleiding per module
- Bordboek per module
- Ondersteunend materiaal (video, audio, bijlagen, …)
Op papier
- Set modules
- Max-mavo 1B: beschikbaar
- Max-mavo 2B zomer 2024
- Max-mavo 3-6: volgt later