die Keure Educatief

Maatschappelijke vorming  | B-stroom en A-finaliteit

Max-mavo

Met Max-mavo laat je jouw leerlingen inzicht krijgen in hun eigen identiteit, die van anderen en van de diverse maatschappij. 

  • Authentieke context
  • Inzicht in maatschappelijke thema’s
  • Eenvoud en eenduidigheid

Bekijk de video's

In deze afspeellijst ontdek je de sterktes van de methode en extra toelichting.

Blader door het materiaal

Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.

  • Filters verwijderen

Max-mavo 2B -
module (proefexemplaar)

Module 1 Vaneigens

Max-mavo 1B -
module

Module 5 Amai

Max-mavo 1B -
module

Module 1 Ongewoon

Benieuwd naar een methode?

Laat hier je contactgegevens na. Onze adviseurs
bezorgen je graag een beoordelingsexemplaar en toelichting bij de methode.

Ontdek meer over Max-mavo

Max-mavo is een blended methode voor het secundair onderwijs, want leren gebeurt zowel op papier als digitaal. We maken bewust de afweging tussen papier of digitaal waar de didactiek een meerwaarde is voor het leerproces van de leerling. Als leerkracht kies je zelf welke materialen je wanneer inzet. Al ons digitale materiaal vind je op Polpo. 

Opbouw

Max-mavo is opgebouwd uit modules. Elke module werkt toe naar een doelbewuste, actieve, functionele opdracht. Daarbij heeft de methode heel uitdrukkelijk aandacht voor de verschillende interessedomeinen van de leerlingen uit de B-stroom en A-finaliteit.

Dankzij het brede aanbod aan lesmateriaal en de betekenisvolle thematische modules worden de leerlingen maatschappelijk gevormd. Ze leren een kritische, maar respectvolle houding aannemen ten opzichte van zichzelf, maar ook ten opzichte van de wereld om zich heen. Zo worden ze volwaardige deelnemers aan de maatschappij, als persoon in interactie met anderen, maar ook als economisch en financieel geletterde consument.

Diabolo

Max-mavo is opgebouwd volgens het Diabolo-concept:

Diabolo - Ontdekken  Ontdekken (intro)

Een module start met de ‘Starter’ als intro: een korte activiteit die de interesse wekt en de voorkennis activeert.

Diabolo - Onderwijzen  Onderwijzen (midden)

Daarna volgt een reeks lesactiviteiten om kennis en inzichten te verwerven via impressie, verwondering, klasgesprekken, discussies, instructie en inoefening. Waar mogelijk linken we met eerder verworven inzichten.

Diabolo - Toepassen  Toepassen (outro)

De finale sluit de module af met een concrete en functionele transferopdracht als synthese van wat er in een module geleerd en geoefend is. Leerlingen passen verworven kennis en inzichten toe in de praktijk en werken constructief samen om tot een mooi en zinvol eindproduct te komen.

Max-mavo biedt digitaal mogelijkheden tot differentiatie op Polpo:

  • Interessedifferentiatie
  • Niveaudifferentiatie

In het lerarenmateriaal op Polpo vind je:

  • Reflectievragen na het realiseren van de ‘Finale’
  • Evaluatiecriteria voor de leerkracht
  • Kijkwijzers voor peerevaluatie

Digitaal op Polpo

  • Differentiatiemateriaal
  • Concordantielijst
  • Handleiding per module
  • Bordboek per module
  • Ondersteunend materiaal (video, audio, bijlagen, …)

Op papier

  • Set modules
 
  • Max-mavo 1B: beschikbaar
  • Max-mavo 2B zomer 2024
  • Max-mavo 3-6: volgt later

Ontdek al onze Max-methodes

Nieuws, acties en inspiratie

Evenementen

Keurieusdagen

Neem in maart deel aan onze Keurieusdagen en krijg toegang tot exclusieve inkijkexemplaren en webinars.