die Keure Educatief

Interview: uitgevers Marie en Katinka over de nieuwe eindtermen

In mei 2023 is er eindelijk een consensus bereikt over de minimumdoelen tussen de verschillende onderwijsverstrekkers voor de basisvorming. Geen dag te vroeg als je het ons vraagt, maar uiteraard zijn we blij dat we eindelijk met concrete doelen aan de slag kunnen. Nieuw voor ons is dat we niet langer spreken over eindtermen, maar voortaan over minimumdoelen. En voor de basisvorming kunnen we alvast het nodige uitwerken.

Wat betekent dat precies voor die Keure als uitgeverij?

Uiteraard hebben wij al die tijd niet stil gezeten in de verdere ontwikkeling van onze materialen. Ondertussen ligt de volledige tweede graad op de schoolbanken op basis van de vernietigde eindtermen. En op basis van die eindtermen zijn wij verder gegaan met de ontwikkeling en de leerlijnen van de derde graad. We hebben dus al heel wat materiaal voor het vijfde jaar ontwikkeld.

Is dat materiaal nu niet gedateerd?

Men is voor de nieuwe minimumdoelen uiteraard niet vertrokken van een wit blad. De vernietigde eindtermen werden als te veel en te bepalend beschouwd, maar gingen alvast uit van een nieuwe wind in het onderwijslandschap en die is gebleven. Uiteindelijk werden de vernietigde eindtermen wat afgeslankt dus we kunnen zeker het nieuw ontwikkelde materiaal blijven gebruiken.

Hoe gaat dat nu precies in z’n werk?

We starten met een grondige studie van die minimumdoelen en ontwerpleerplannen van de onderwijsverstrekkers en bekijken al onze methodes om ze aan te passen waar nodig. Waar we te veel diepgang in de methodes hebben verwerkt, zullen we opnieuw aanpassen zodat ons materiaal dat in september op de schoolbanken ligt wel degelijk voldoet aan de nieuwe minimumdoelen/leerplannen. Omgekeerd, geldt dat uiteraard ook. Als blijkt dat er iets ontbreekt in de derde graad, omdat het is doorgeschoven vanuit de tweede graad, dan vullen we dit aan.

Aangezien ook de minimumdoelen van de tweede graad aangepast werden, verandert daar ook het een en ander. Dat betekent dat er hier en daar wel iets te veel aangebracht zal worden in de uitgaven van de tweede graad. Concreet voor volgend schooljaar kunnen leraren wel aan de slag met onze huidige materialen. De aanpassingen van de tweede graad voeren we aansluitend uit.

Zal het materiaal tijdig klaar zijn?

Wij hebben veel geluk dat wij het volledige uitgeeftraject in handen hebben. Een wit blad met een idee wordt een manuscript bij de auteur. Eenmaal het binnenkomt bij ons op de uitgeverij maken wij er een consequente methode van die klaar wordt gemaakt om te drukken of om gepubliceerd te worden op ons online leerplatform. Aangezien wij ook het drukproces helemaal in huis hebben, kunnen wij hier nu snel schakelen en ook de nodige aanpassingen nog uitvoeren voor de zomervakantie. We zetten dus alles op alles om het materiaal tijdig in de scholen te krijgen.

Wat met de specifieke minimumdoelen?

We kijken nog vol spanning uit naar de specifieke minimumdoelen, want daar is nog geen consensus bereikt. Uiteraard hoe sneller die er is, hoe beter en hoe sneller ook wij het materiaal kunnen afleveren voor de scholen. Als we bijvoorbeeld denken aan de studierichtingen die de gevorderde wiskunde zullen moeten volgen, dan hebben die leerlingen de meeste leerstof te verwerken, maar is er helaas nog niets bekend. Ook hier werken we op dezelfde manier alvast op basis van de vernietigende eindtermen. We zorgen er in elk geval voor dat ook die studierichtingen hoe dan ook kunnen starten in september met aangepast materiaal.

Bekijk het materiaal voor de 3e graad

D- en D&A-finaliteit

A-finaliteit