Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Earth Day

Ze staat je leven lang aan je zijde en geeft je alles wat je nodig hebt: onze aarde. Op 22 april tonen we de aarde dat we er ook voor haar willen zijn, want op Earth Day organiseren we wereldwijd events over duurzaamheid en bewustmaking van consumentengedrag, klimaatsveranderingen en de gevolgen daarvan voor de natuur. Wil je de waarde van duurzame keuzes ook in je lessen meegeven? Met Isaac-nrt kan dat in elk thema 🌏🌍🌎

Natuur, ruimte en techniek

Isaac-nrt is een methode natuur, ruimte en techniek voor de eerste graad A-stroom van het secundair. De methode is bruikbaar in alle netten en sluit volledig aan bij de nieuwe eindtermen. Met Isaac-nrt verwerven jongeren op een methodische wijze betrouwbare feitelijke kennis over natuurwetenschappen, aardrijkskunde en techniek. Isaac is geschikt voor scholen die aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek geheel of gedeeltelijk interdisciplinair aanbieden. Bovendien zijn de de drie disciplines ook als aparte uitgaven verkrijgbaar: Isaac-natuurwetenschappen, Isaac-aardrijkskunde en Isaac-techniek.

MEER OVER ISAAC »

Duurzaam denken doorheen Isaac

De kracht van Isaac-nrt schuilt in zijn geïntegreerde aanpak. De methode verbindt drie verschillende disciplines die elkaar wederzijds beïnvloeden, versterken en uitdagen. Maar ook duurzaamheid en ecologie zijn belangrijke factoren in verschillende contexten en vakgebieden. Daarom zet Isaac in op duurzaamheid doorheen alle thema’s. Leerlingen leren duurzame keuzes maken in verschillende situaties en kunnen de link leggen tussen die keuzes en de gevolgen ervan voor de natuur, dieren, mensen, het weer, de economie … kortom: voor alle aspecten van onze aarde.

Om de momenten te illusteren waarop we tijdens de les natuur, ruimte en techniek stilstaan bij duurzaamheid, selecteerden we alvast enkele lessen uit vier modules van Isaac-nrt. Hieronder blader je door enkele items uit verschillende modules waar duurzame keuzes en ecologie aan bod komen.

 

Life on earth

Beginnen doen we met een les uit de (meest toepasselijke) module Life on Earth. Leerlingen leren over het klimaat, het weer en bevolking. Daarbij besteden we aandacht aan de klimaatsverandering en broeikasgassen, en de gevolgen daarvan op het landschap en ruimtegebruik (p. 41-34). Daarnaast leren ze over een tiny house als duurzame woonvorm in aanloop naar een opdracht waarin ze zelf een tiny meubel zullen ontwerpen (p. 47-62).

 

Smakelijk!

In de module Smakelijk! nemen we voeding onder de loep in al haar facetten. De leerlingen onderzoeken de afstanden die voedingsmiddelen afleggen om tot bij ons te komen. Duurzaamheid speelt hier een grote en belangrijke rol in. Je leerlingen worden gestimuleerd om na te denken over hun voedselkeuzes: lokaal, globaal, seizoens- en streekgebonden … Bovendien leren ze ook hoe klimaatfactoren én klimaatveranderingen de teelt van gewassen beïnvloeden.

 

Water(s)nood

De naam van deze module is tweeledig: waternood en watersnood. De eerste term verwijst naar een tekort aan water, de tweede term verwijst naar een teveel aan water en daarmee ook het verspillen ervan. Beide elementen zijn verbonden met ecologie en duurzame keuzes. Zo ontdekken leerlingen de begrippen waterstress en hernieuwbaarheid, waterzuivering, circulaire economie ... (p. 40-46). Verder maken ze kennis met hun watervoetafdruk en hoe ze die kunnen verkleinen door beter om te gaan met gebruiks- en verbruikswater en door voedings- en kledingsgewoontes aan te passen (p. 59-69).

 

Te land, ter zee en in de lucht

Hoe worden grondstoffen ontgonnen, getransporteerd en verwerkt? Welke invloed heeft dat op de omgeving? Welke soorten materie bestaan er? Hoe worden machines aangedreven? Het zijn allemaal vragen die behandeld worden in de module Te land, ter zee en in de lucht. Zowel bij de ontginning van grondstoffen (p. 29-31) als bij het transport ervan (p. 35-49) komt een belangrijk ecologisch aspect kijken. Landschappen worden aangetast, er onstaat fileleed, geluidsoverlast en luchtvervuiling. Ook fossiele brandstof, de atmosfeer en broeikasgassen worden besproken.

Benieuwd naar meer modules van Isaac-nrt?

BEKIJK DE MODULES »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief