Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Digitaal of op papier lesgeven?

In een digitaliserende wereld blijven ook uitgeverijen evolueren. Bij die Keure geven we niet alleen papieren leermiddelen uit, maar bieden we ook heel wat digitale content aan op onze onlineplatformen. Wist je dat we zelfs educatieve games en apps ontwikkelen? Wij geloven dus sterk in een en-enverhaal, je leest hier waarom.

Bij die Keure gaan digitaal en print hand in hand. Digitale kanalen zien we eerder als middel en niet als doel op zich. Het doel is en blijft om de leerstof op de best mogelijke manier tot bij de leerling te brengen. Daarom wegen we telkens af welke media voor het beste didactische rendement zorgen. En daarbij combineren we the best of both worlds. 😉

Waarom op papier? 📚

1. Aangenamer om te lezen
Onze ogen worden sneller moe van teksten op een beeldscherm, waardoor we snel afgeleid zijn. Bij gedrukt materiaal is onze focus daarentegen veel groter. We nemen echt de tijd om de tekst grondig te lezen. Bovendien trainen we zo onze concentratie, discipline en ons geduld.

2. Beter om te onthouden
Uit onderzoek blijkt dat je de boodschap beter onthoudt als je op papier leest.

3. Meer concentratie
Op papier word je niet afgeleid door meldingen, apps, social media enzovoort.

4. Noteren en markeren
Als je iets leest, is het belangrijk om er af en toe een korte samenvatting van neer te krabbelen. Zo ontcijfer je de boodschap sneller en onthoud je die ook beter. Markeerstiften zijn bovendien een handig visueel hulpmiddel. In principe kun je in een pdf-bestand ook (stiftloos 😉) markeren, maar dat is een pak minder vanzelfsprekend.


Digitaal_Enter

Waarom digitaal? 💻

1. Sneller zoeken

De sneltoets Ctrl + F? Wij zijn fan! Bladeren door een boek of schrift is toch een pak uitdagender dan zoeken in een digitaal document.

2. Differentiëren

Digitale leermiddelen bieden vaak de mogelijkheid om te differentiëren. Zo werken leerlingen makkelijk op hun eigen niveau.

3. Toegankelijkheid

Het gebeurt weleens dat je leerlingen een boek of schrift thuis vergeten. Maar digitaal materiaal is altijd en overal beschikbaar in de cloud. Veel minder kans om iets kwijt te raken of te vergeten, dus! 😉

4. Voorbereiden op de wereld van morgen

Doordat je leerlingen ondergedompeld worden in een digitale omgeving ontwikkelen ze hun computervaardigheden. Onmisbare ervaring voor hun verdere studies of toekomstige job.


Enter_ICT

Ook voor Enter, onze nieuwe methode ICT, kozen we bewust voor een combinatie van digitale en papieren leermiddelen. Enter biedt je leerlingen van de 1e graad A-stroom informatie die ze actief verwerken tot ze de leerstof begrijpen en zelf kunnen toepassen. De nieuwe methode vertaalt de nieuwe eindtermen perfect. Dankzij de modulaire opbouw is de methode bovendien flexibel inzetbaar, ongeacht de manier waarop de school ICT aanbiedt: als apart vak of (deels) geïntegreerd. 

ONTDEK ENTER »

Diabolo

Onderwijs in een veranderende wereld

Met onze leermiddelen onderwijs je je leerlingen voor de wereld van morgen. Die wereld van morgen is volatiel, onzeker, complex en ambigu. Voorbeelden daarvan verzamelden we een jaar geleden op deze pagina. Een jaar later illustreert de coronapandemie bruusk voor iedereen wat die nieuwe toekomst echt betekent. De fundamentele vraag is voor ons echter dezelfde gebleven: verandering onderwijzen hoe doe je dat?

Daarom lanceerden we in maart 2019 ons nieuwe didactische concept: het Diabolo-model. Daarmee geven we jou ruimte en opties om samen met je leerlingen kennis en inzicht op te bouwen, maar hen tegelijk ook weerbaar, creatief en ‘skilled’ te maken. Dat onze methodes multimediaal zijn geworden, is evident. Maar ook de inhoud en opbouw hebben we herdacht. Zo helpen onze methodes jou en je leerlingen te leren in deze verander(en)de wereld.

 ONTDEK DIABOLO »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief