Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Inspiratie voor Jeugdboekenmaand 2021

Als er een moment is om met je neus in de boeken te zitten, dan is het wel in maart: de jaarlijkse Jeugdboekenmaand in het teken van de mooiste jeugdliteratuur. In 2021 beleven we de vier weken leesplezier al voor de 50ste keer, vandaar ook het thema ‘Lezen is een feest’. Laat je hieronder inspireren door de narratieve literatuuropdrachten van BOON 📚👇

Lezen is (elk trimester) een feest

Onze methode Nederlands BOON bestaat uit modules die elk een specifieke tekstsoort behandelen. Met BOON kun je naast de lessen Nederlands per schooljaar ook een aantal leesopdrachten geven aan je leerlingen. Elke creatieve leesopdracht is afgestemd op een tekstsoort, indien gewenst kun je dan ook een opdracht voorstellen die aansluit op de tekstsoort van de module die aan bod komt tijdens dat trimester.

Inspiratie voor leesopdrachten

Om je inspiratie te geven voor die leesopdrachten voorziet BOON in het 1e jaar en het 2e jaar een online inspiratiebundel literatuur. In zo’n bundel krijg je als leerkracht een overzicht van drie of vier creatieve leesopdrachten per tekstsoort met bijbehorende uitleg. Achteraan in de bundel vind je de nodige schrijfkaders per opdracht voor je leerlingen. In totaal biedt BOON zowel in het 1e als het 2e jaar zeventien leesopdrachten waaruit de leerlingen kunnen kiezen. De opdrachten zijn telkens afgestemd op de teksten, thema’s en opdrachten van BOON 1 of 2.

Hieronder blader je door een demoversie van de twee inspiratiebundels literatuur van BOON. Om er een creatieve Jeugdboekenmaand van te maken, illustreren we in deze demo vooral de narratieve leesopdrachten. Je vindt ze vanaf pagina 10. Daarna volgen de kopieerbladen die leerlingen nodig hebben om deze opdrachten te maken.

Inspiratiebundels literatuur (demo)

BOON 1

BOON 2

Narratieve teksten

In de eerste graad telt BOON per jaar twee modules over narratieve teksten. Benieuwd naar de inhoud? Hieronder geven we een korte beschrijving van de vier narratieve modules in die eerste graad.  

BOON 1 – Module 4 - Woordkunst ✍️

In de module Woordkunst concentreren we ons binnen de narratieve teksten op de emotieve teksten. Leerlingen proeven van verschillende vormen van poëzie en liedteksten die uit dichtbundels komen, maar ook te vinden zijn op straat, in het interieur enzovoort. Ze ontdekken de vele gezichten van emotieve teksten door stripgedichten, elfjes, klankgedichten, beeldgedichten en stiftgedichten en een apart gedichtenbundeltje te bestuderen. Daarna gaat de module dieper in op liedteksten, meer bepaald rapteksten en poetry slam.
→ Oogst (eindopdracht): Schrijf samen een gedicht en breng het naar voren.
 

BOON 1 -  Module 6 – Niet voor watjes 🔦

In 'Niet voor watjes' vormen spannende verhalen de focus onder de narratieve teksten. Leerlingen proeven van één type verhaal: het griezelverhaal. Niet alleen door ze te lezen, maar ook door ze zelf te schrijven. Doorheen de lessen lezen en beluisteren de leerlingen verschillende griezelverhalen. Ze bestuderen de kenmerken van een verhaal en leren welke elementen een verhaal tot een spannend verhaal maken. Daarnaast staat het doel van de tekstsoort steeds voorop: leesplezier.
→ Oogst: Schrijf zelf een griezelverhaal volgens een flowchart die de aanzet geeft voor je verhaal.

BOON 2 – Module 4 – Er zit muziek in taal 🎵

In deze module ervaren leerlingen de gelaagdheid van liedjes. Een lied is een liedtekst waarin al veel ritme, intonatie en figuurlijk taalgebruik vervat zit in de taal (laag 1). Die woorden worden verrijkt met een melodie (laag 2) die sterk inspeelt op emoties. De beelden in videoclips voegen een laatste effect toe (laag 3). Zo leren leerlingen dat een liedjestekst een extra soort narratieve tekst is die op zijn beurt sterk aanleunt bij het gedicht. Verder komen ervaringswoorden aan bod en gaat er zowel aandacht naar liedjes in het Nederlands, dialect en tussentaal als naar muziek in vreemde talen.
→ Oogst: Bedenk een rollenspel waarin je zo veel mogelijk titelsongs verwerkt. 

 

BOON 2 – Module 6 – Lang geleden in een land hier ver vandaan … 🔮

Het uitgangspunt van deze narratieve module zijn sprookjes die de ontvanger ontspannen en ontroeren. Leerlingen leren wat volksverhalen zijn en gaan met deze bagage zelf op zoek naar een volksverhaal. Ze staan stil bij ervaringswoorden en leren sprookjes uit alle uithoeken van de wereld kennen. Per nieuwe cultuur zoeken ze naar de universele kernboodschap en naar culturele verschillen (ten opzichte van westerse verhalen). Ook werelddelen of landen op de wereldkaart situeren komt aan bod. Via de lay-out van de activiteiten proeven leerlingen van de sfeer en stijl van de verschillende culturen.
→ Oogst: Schrijf een nieuwe versie van Assepoester en breng het creatief naar voren.

 

BEKIJK DE MODULES »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief