Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Welk verschil wil jij maken met jouw organisatie?

Breng een expert in sociale impact en een doorwinterde technologie ondernemer samen en je krijgt … een boek! Auteur Kaat Peeters voelt zich als een vis in het water wanneer ze bezig is met sociale innovatie en sociaal ondernemerschap. Toen opschalingsexpert Omar Mohout op haar pad kwam, was het idee voor Leaving a Legacy snel geboren. 

Waarover gaat ‘Leaving A Legacy’?
Kaat:
We willen allemaal herinnerd worden als mensen die iets in beweging hebben gezet. Ook met je organisatie kan je dat doen. Willen we niet allemaal iets positiefs betekend hebben? Het is zoveel waardevoller als je met je organisatie ook een sociale en/of ecologische verbetering realiseert. Het boek geeft inspiratie, handvaten en concrete tools om doelgericht je positieve impact te vergroten.

Je kan bijvoorbeeld als bedrijf niet claimen dat je goed bezig bent op vlak van duurzaamheid als je werknemers met een elektrische fiets naar het werk komen, maar je ondertussen een zwaar vervuilende productielijn hebt. Dan heb je op dat moment helemaal geen positieve impact, maar ben je bezig met de schade te beperken. Veel bedrijven raken helaas niet verder dan dit spreekwoordelijke ‘doekje voor het bloeden’.

Wanneer kan je spreken over een ‘legacy’?
Omar:
Een legacy is iets wat er nog zal zijn als je er zelf niet meer bent. Het is een nalatenschap, een positieve impact die er nog altijd is op het moment dat je organisatie of bedrijf niet meer bestaat. Bedrijven, maar ook personen, zijn het niet gewoon om in die horizon te denken.

Welke strategieën zijn er allemaal om die positieve impact te verkrijgen?
Omar:
First things first: denk als organisatie na over wat je wil betekenen voor de wereld en de maatschappij. Maak eerst je legacy statement: stel jezelf de vraag welk verschil jij met je organisatie wil maken. Eens je dat hebt vastgesteld kan je een scale-up, scale deep, scale down en/of scale-out strategie gebruiken.  Wanneer je voor een scale-up aanpak gaat, dan is het hoofddoel je organisatie uitbreiden. Ga je voor scaling deep, dan speel je in op het beleid, de opinie en het veranderen van mensen hun gedragspatroon door bijvoorbeeld zelf heel exemplarisch te handelen of op het beleid te spelen. Je wil de mensen zelf doen inzien dat zij zich misschien op een andere manier moeten gedragen. Wanneer je voor een scaling-out strategie gaat zorg je ervoor dat anderen met jouw oplossing aan de slag kunnen. Als je een model uitvindt waarmee je erin slaagt om een betere impact te creëren, en je weet dat je er daarmee ook in slaagt om een betere wereld na te laten voor de volgende generatie, dan is het geweldig dat andere mensen met jouw oplossing aan de slag gaan. Meubelbedrijf NNOF bijvoorbeeld wil niets liever dan dat alle meubelmakers hun ‘concurrenten’ worden binnen de circulaire economie en hun model overnemen. Op die manier verschuift circulaire economie van margin naar mainstream. Als je voor een scaling-out strategie opteert, verbeter je dus je eigen business omdat de klant jouw werkwijze als de norm zal beschouwen. Nu denken klanten nog te vaak dat meubels uit gerecycleerde stukken minder kwalitatief zijn. Maar als iedereen zo produceert, dan wordt het de norm. Het overdraagbaar maken van je impact en de mogelijkheid om je ontwerp te kopiëren zijn een grote meerwaarde.

Last but not least kan je ook nog voor scaling down kiezen. Soms moet je durven om bepaalde activiteiten af te bouwen binnen je bedrijf, om je zo meer te kunnen concentreren op activiteiten die er echt toe doen en die impact hebben.

Wat is de ultieme tip die je kan geven aan mensen die een ‘legacy’ willen bekomen?
Kaat:
Wees trouw aan je eigen legacy goal. Bepaal wat jij met je organisatie of bedrijf voor de wereld wil betekenen en wees daar vooral trouw aan. Toets de handelingen die je doet af aan de vraag “Draagt het bij aan deze wereld of niet?” Je moet een legacy statement zien als een mission statement, maar dan ruimer. Dit gaat over écht op lange termijn durven denken en jezelf constant in vraag stellen. En vertrouw erop dat iedereen een potentiële changemaker is. Leg de verantwoordelijkheid om de wereld te verbeteren niet bij anderen, want we kunnen het eigenlijk allemaal. Begin vooral vandaag.

Leaving A Legacy


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief