Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

5 tips om uw focus drastisch te verhogen

Het slechte nieuws is dat de gemiddelde mens een aandachtsspanne heeft van amper 8 seconden en dat die alleen maar korter lijkt te worden. De digitalisering heeft ervoor gezorgd dat ons brein steeds meer en sneller zoekt naar iets nieuws, naar “the next thing”. En hoe meer afleiding er is, hoe meer gegeerd de vaardigheid om zich volledig te kunnen focussen. Het goede nieuws is dan weer dat u uw focus kunt trainen, net zoals een spier. Met een combinatie van de juiste mindset en een paar eenvoudige tools en goede gewoontes bent u al een eind op weg. 

1. Begin met batching

Een term uit het vakjargon van de productiviteitsgoeroes van onze tijd, maar waar slaat ze op? Batching houdt in dat iemand zich gedurende een dag of een tijdsblok van een paar uur 100% wijdt aan één bepaalde taak. Dat kan het schrijven van conclusies zijn, maar u kunt het principe ook toepassen op het bijhouden van uw administratie of het afwerken van een reeks telefoons.

U hoeft geen neurowetenschapper te zijn om in te zien dat we kostbaar werkgeheugen in ons brein verspillen door de godganse dag door van de ene taak naar de andere te hoppen. En dus verliezen we dagelijks ongelofelijk veel tijd door onnoemelijk veel keren af te wisselen tussen heel erg verschillende taken. Taken die vaak van ons brein heel verschillende dingen verwachten: iets creatiefs, iets praktisch, iets intellectueels. Het idee van batching is dat u alle mogelijke afleidingen uitschakelt en u zich volledig kunt focussen op het uitvoeren van die ene taak. En daar dan ook zoveel mogelijk van gedaan krijgt op één dag.

2. Mediteer dagelijks

Weinig mensen slagen erin om dagelijks gedurende een langere poos te mediteren. Nochtans is het zowat de heilige graal van de focus. Maar kleine meditatie-oefeningen op gestolen momenten doorheen de dag zijn al een goed begin. Op de metro, als u uw computer opstart, als u aan het wachten bent in het postkantoor: elk moment dat u tijd te doden heeft (maar misschien niét in de file).

Eén van de makkelijkste manieren om aan meditatie te doen is zich focussen op de ademhaling. Zodra u uw gedachten voelt afdrijven naar iets anders, brengt u uw aandacht terug naar uw ademhaling. Als u dit regelmatig oefent, is dit een heel effectieve manier om rustig te worden en meer gefocust te zijn.

3. Een omgeving zonder afleiding

Uw persoonlijke werkomgeving is een bepalende factor voor uw concentratievermogen.

  • Zorg ervoor dat uw werkplek comfortabel is. Zorg voor een goede stoel en een bureau op de juiste hoogte.
  • Een te koude of te warme werkplek is niet bevorderlijk voor de concentratie.
  • Voer een clean desk policy, rommel leidt alleen maar af.

4. Zorg voor uzelf

Een gebrek aan slaap maakt het moeilijker om overdag geconcentreerd te werken. Neem uw nachtrust ernstig en offer die alleen op voor noodgevallen. Gezonde voeding is ook bevorderlijk voor uw focus. Trap niet in de val om uw energievoorraad aan te vullen met energiedrankjes, -repen of andere gesuikerde voeding en dranken. Veel water drinken en voldoende bewegen (liefst in de buitenlucht) zal uw concentratievermogen ten goede komen.

5. Onderbreek de werken 

Het mag dan misschien contra-intuïtief zijn als u tegen de klok aan het werken bent aan een groot project, maar op tijd en stond een pauze nemen helpt u om meer gedaan te krijgen. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat we ons niet langer dan 60 tot 90 minuten kunnen concentreren vooraleer we een pauze van een kwartier nodig hebben. Vergeet dus niet om af en toe achter uw laptop vandaan te komen voor een productieve pauze!

Gratis download

Meer tips? Ontvang* gratis ons minimagazine over productiviteit en timemanagement voor juristen. Veel leesplezier! 

Whitepaper productiviteit en timemanagement voor juristen*Vul het formulier in en ontvang het minimagazine gratis in uw mailbox.


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief