Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Vier manieren om partnerships af te sluiten tijdens corona

Door corona staan heel wat plannen on hold. Ook het afsluiten van partnerships staat niet bij iedereen bovenaan op het to-dolijstje. Auteurs Dado Van Peteghem en Nils Van Dam leggen je kort uit waarom het net wel interessant is om partnerships af te sluiten in coronatijden en hoe je dat doet.

  1. Zoek een partnership manager

Wie sluit er partnerships af? Wie zorgt ervoor dat ze actief worden onderhouden? Zoek iemand die nadrukkelijk buiten het bedrijf kijkt en proactief op zoek gaat naar nieuwe partners. Maar, ook de bestaande partnerships moeten actief onderhouden worden. Laat dat ook net een van de uitdagingen zijn: niet het afsluiten van nieuwe partnerships, maar het onderhouden ervan. De meesten ervaren het behalen van de objectieven als een struikelblok. Denk je al aan iemand binnen de organisatie die de rol van partnership manager op zich kan nemen?

  1. Chat, date & marry

    • Chat: spreek actief met het ecosysteem rondom je en ga op zoek naar kleine projecten om op te zetten;

    • Date: leg de focus op de minimum viable partnership: wat is het kleinst mogelijke samenwerkingsverband dat je kan opzetten? Zie het zo: je kan samen proberen om de oceaan over te steken, of je kan beginnen aan de bouw van een klein vlot. Je mag het soms ook niet te groot bekijken;

    • Marry: probeer niet meteen een groot, strategisch partnership op poten te zetten. Dat moet een gevolg zijn, geen objectief op zichzelf. Denk ook op lange én korte termijn. Als je een partnership afsluit, denk dan ook aan de eerste vijf minuten naast de komende vijf jaar.

  2. Spendeer 30 minuten per dag aan het opzetten, onderhouden en uitbreiden van je eigen netwerk

Daarvoor is LinkedIn in deze tijden een fantastisch instrument. De gouden regel? Spendeer minimum 30 minuten per dag aan het onderhouden en uitbreiden van je eigen netwerk. Plaats eigen content, reageer en like op anderen hun posts, … Kortom, engageer je actief op het platform. Als corona verleden tijd is, dan heeft het fysiek netwerken natuurlijk ook heel wat voordelen. Voorlopig is LinkedIn dé speeltuin om je netwerk actief te onderhouden. En die taak moet je niet alleen opnemen, maar is iets waar elke collega binnenin het bedrijf mee aan de slag kan. Motiveer elkaar om die 30 minuten per dag te werken aan je netwerk.

  1. Stap uit je bubbel

Wanneer je een partnership wil afsluiten, zoeken de meesten binnen hun eigen industrie. Het is net interessant om met iemand samen te werken die niet in je eigen waardeketen ligt. De grote toegevoegde waarde, zeker in tijden van corona, zit waar de proposities uniek zijn in de markt. Maar daarvoor moet je buiten je eigen waardeketen en industrie kijken. Stap dus uit je eigen bubbel!

Meer tips?

Metasystems

BESTEL HET BOEK HIER »


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief