Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Hoe aanpakken: motiveren van medewerkers?

Een algemene en klassieke regel van wat HRM of personeelsbeleid moet inhouden is het feit dat het gericht is op het motiveren van medewerkers. Motiveren kan op verschillende manieren worden doorgevoerd. Dit kan gaan van het stimuleren van de betrokkenheid, het aanmoedigen van open communicatie tot het geven van positieve feedback. Motiveren is namelijk veel meer dan enkel het geven van een mooi loon.

Jo Schouteten, Marc Claes en Geert Haentjens gaan in hun boek 'Loonbeleid' in op 10 bevindingen die relevant zijn (binnen de Behavioral Economics) voor het aansturen van het gedrag van medewerkers:medewerkers motiveren

  • Mensen worden beïnvloed door vooroordelen, situaties, gewoontes, ... Medewerkers enkel overtuigen is niet voldoende, ze moeten geïnspireerd worden, betrokken worden bij beslissingen, verleiden, etc.
  • Mensen zijn gevoeliger voor de kans op verlies. Een mogelijke demotie zal op die manier ingrijpender zijn dan een salarisverhoging.
  • Keuzestress maakt het moeilijk. Beloningssystemen kunnen daardoor eenvoudig zijn of zullen niet werken.
  • Kortetermijninspanningen worden overschat en langeterijmeffecten onderschat. 
  • Informeren is noodzakelijk maar niet voldoende! Medewerkers moeten weten wat de bonus of loonsverhoging heeft veroorzaakt. Maar een extraatje zal er niet voor zorgen dat het hem ook zal bewegen naar de afgesproken prestatie.
  • Mensen denken graag in sociale rangorde. De gedachte dat een collega meer verdient of een grotere bonus verkrijgt is daardoor extra gevoelig. 
  • De meeste mensen verkiezen het status quo ten opzichte van verandering, ze zijn inert. Gewenste veranderingen moeten sterk onderbouwd worden met beleid, instrumenten, begeleiding, ...
  • Doelen die dichtbij zijn werken motiverender dan verafstaande. Het opdelen van uw jaar in kleinere delen is dus de boodschap. Ze zijn gemakkelijker te bereiken en motiveren op die manier meer.
  • Mentale boekhouding: mensen gaan geld op verschillende manier waarderen afhankelijk van de bron waarvan het komt. Geld dat is gewonnen zal gemakkelijker worden gespendeerd dan geld dat is verdiend door hard te werken.
  • Ten slotte, moeten beloningen voldoende groot zijn, anders worden ze vaak als niet-motiverend of demotiverend aanschouwd.   

 

Geïnteresseerd in meer info omtrent motivatie en loon?

boek loonbeleid
Het boek 'Loonbeleid. Verdienen je medewerkers wat ze verdienen?' van auteurs Jo Schouteten, Marc Claes en Geert Haentjes biedt u meer informatie en geeft u enkele interessante insights over het volledige loonspectrum.

Klik hier voor meer info over het boek 'Loonbeleid' <<

 

       


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief