Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Welke invloed hebben social technologies op individu en organisatie?

Social technologies laten toe dat mensen en ideeën met elkaar connecteren. Die connecties hebben een bijzonder positieve impact op mens én organisatie. We vroegen Isabel De Clercq in een artikel van 'De nieuwe ondernemer' welke invloed deze tools dan hebben op het individu en de organisatie.

1. De invloed op het individu?

Isabel De Clercq: Ik heb het zelf persoonlijk ondervonden. Social technologies maken kennisdeling mogelijk. En kennisdeling start met zelfreflectie, het nadenken over wat u weet en wat u geleerd hebt, over uw tijdsbesteding, over de talenten die u nodig hebt om relevant te blijven in uw organisatie. Ik verspreid graag de boodschap die de kracht en de mogelijkheden van het individu naar voor schuift. Social technologies zorgen voor een verhoogd zelfbewustzijn, zorgen voor meer zelfleiderschap.

Dat delen van kennis heeft ook nog een ander positief neveneffect. Het helpt u om een stevig netwerk uit te bouwen. In dat netwerk zitten fantastische mensen die u kunnen inspireren, mensen van wie u kan leren, mentoren die u bij de hand nemen en u in de juiste richting duwen. Maar u kan ook feedback vragen aan die mensen in uw netwerk. Vroeger kon ik alleen rekenen op de feedback van mijn leidinggevende, maar nu kan ik ook rekenen op de feedback van mijn netwerk. Mijn netwerk doet mij groeien als professional.

2. De impact op de organisatie?

Isabel De Clercq: Social is sterke businessdriver. Ik zal een voorbeeld geven: bij ENGIE zijn er wisselstukken niet meer aanwezig bij de leverancier. Maar diezelfde wisselstukken worden – via social technologies – wél gevonden in een ander continent.

Of bijvoorbeeld een heel specifieke kennis, die noodzakelijk is om iets te repareren, is niet aanwezig. Die kennis kan worden gedeeld over hiërarchische en geografische grenzen heen. Social technologies zorgen er immers voor dat er snellere toegang is tot experten en de juiste informatie.

In mijn eigen organisatie zie ik dat er dankzij social technologies snellere feedbackloops komen. Het is niet meer nodig om een meeting te beleggen om van verschillende mensen uit verschillende teams feedback te krijgen. Ik merk ook dat er feedback gevraagd wordt aan klanten. Nieuwe producten die nog niet helemaal af zijn worden sneller afgetoetst in de markt. U krijgt zo meer co-creatie met klanten.

Wat ik eigenlijk zie, is dat social technologies helpen om de oude grenzen, die belemmerend werken voor de business, af te breken. Dan gaat het over geografische grenzen, hiërarchische grenzen, grenzen tussen departementen en grenzen tussen binnen én buiten de organisatie. Met andere woorden: social technologies zorgen voor tijdswinst, voor meer efficiëntie en productiviteit, voor een groter innovatief vermogen én voor meer co-creatie met klanten.

Het volledige artikel lezen?

De nieuwe ondernemerHet volledige interview met Isabel De Clercq kan je lezen in het magazine 'De nieuwe ondernemer'. Benieuwd naar de andere artikels? Of wil je je laten inspireren door experts in jouw vakgebied?

> Vraag een GRATIS exemplaar


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief