Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Business development voor advocaten: contentmarketing (Deel 2)

Advocaten en marketing – het is niet altijd een geslaagd huwelijk. In de vorige blogpost in deze reeks gaven we een overzicht van de mogelijkheden, traditioneel en iets minder traditioneel. Vandaag zoomen we in op een – voor advocaten althans - relatief onontgonnen manier om cliënteel aan te trekken: contentmarketing.

Wat is contentmarketing?

content is kingWat contentmarketing nu precies inhoudt kan nog het best bepaald worden door het af te zetten tegen de klassieke vormen van reclame. In tegenstelling tot traditionele reclame, tracht een onderneming – of, in casu, een advocatenkantoor - met contentmarketing in eerste instantie geen diensten te verkopen, maar (potentiële) cliënten te informeren en op die manier vertrouwen en gezag op te bouwen.

Door op een consistente manier waardevolle informatie aan te leveren die ook nog eens relevant is voor een welbepaald doelpubliek, kunnen advocaten inspelen op de gekende marketingtechniek “know – like – trust”. Het komt erop neer dat potentiële cliënten eerst van uw bestaan moeten afweten. Vervolgens gaan ze waarderen wat u doet. En voordat ze daadwerkelijk met een dossier naar u toe komen, is het cruciaal dat ze u vertrouwen. Dat zo’n proces zich niet in één adem voltrekt, dat had u al geraden.  

Hoe kan je als advocaat aan contentmarketing doen?

In principe kunt u content aanmaken en verspreiden via gelijk welk kanaal, online én offline of via een combinatie van de twee. Daarvoor hoeft u overigens niet telkens het (juridische) warm water uit te vinden: u kunt perfect content creëren voor het ene medium en recycleren voor een ander.

De nadruk van content marketing ligt tegenwoordig duidelijk op het online gebeuren. Heel concreet: blogs, sociale media, e-mailcampagnes en nieuwsbrieven, white papers, e-books, video’s, infographics en noem maar op.  Overal waar u online informatie (“content”) kwijt kan.

Waarom is contentmarketing een nuttige marketingtool voor advocaten?

1. Uw expertise in de kijker
Advocaten die contentmarketing verkiezen boven klassieke reclame kiezen er in eerste instantie voor om aan hun autoriteit in een bepaald vakgebied te werken. Of u nu een artikel publiceert in een gedrukt juridisch tijdschrift of op uw kantoorblog, u demonstreert thought leadership over welbepaalde topics. Als u dit op een consistente manier doet, gaan potentiële cliënten na verloop van tijd uw naam associëren met die topics en de problemen die zij ervaren in dat domein.  

U bouwt trouwens niet alleen aan uw reputatie vis-à-vis (potentiële) cliënten: ook bij de bredere juridische gemeenschap, bij academici, mogelijke partners, confraters,…  zullen uw inspanningen niet onopgemerkt voorbijgaan en zullen ze bijdragen aan de uitbouw van uw persoonlijk netwerk.

2. Een dikke staart
Iedereen met een online aanwezigheid heeft wel al eens de term “SEO” of “zoekmachineoptimalisatie” horen vallen. Of tenminste hoe belangrijk het is om gevonden te worden door Google. Vorig jaar maakte Google bekend dat het elke dag opnieuw 500 miljoen nieuwe zoekopdrachten te verwerken krijgt. Om aan deze zoekopdrachten te beantwoorden is content nodig. Véél content. 

Stel dat de zaakvoerder van een broodjeszaak geconfronteerd wordt met de verkoop van het handelspand dat hij huurt, dan zou hij kunnen zoeken op: “rechten bij einde handelshuur door verkoop”. Bij dit soort specifieke zoekopdrachten spreken we van een long tail (of een dikke staart) zoekopdracht. Die dikke staart slaat op de hoeveelheid zoekopdrachten die individueel niet veel verkeer genereren, maar samen wél.

Als u als advocaat over dit soort topics gerichte blogs schrijft (of white papers, e-books,…), dan ligt daar voor u de opportuniteit om heel precies uw ideale doelgroep bereiken.blogging

3. Personal development
Om waardevolle en relevante content te creëren is het in eerste plaats van belang om de materie zelf meester te zijn en om de meest recente stand van het recht te kennen. Door het schrijven van een white paper of een blogartikel verplicht u zichzelf om uw kennis op te frissen en om bepaalde aspecten van uw kennis verder uit te diepen

Bovendien is het de ideale gelegenheid om uw schrijfvaardigheden nog eens aan te scherpen en in een voor uw cliënteel toegankelijke taal uw gedachten te formuleren.

Doet u aan contentmarketing? Of verkiest u andere marketingstrategieën? Laat het ons weten in de reacties!

Deel 1 in deze reeks gemist? Neem hier een kijkje »

 

 


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief