Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

10 tips voor een geslaagd werkoverleg

Als vrije beroeper werkt u vaak samen met collega’s en medewerkers. Regelmatig heeft u overleg met één of meerdere mensen, maar om goed te functioneren als organisatie is het belangrijk dat er ook een gezamenlijk overleg is met iedereen. Een georganiseerd werkoverleg kan daarbij helpen.

Wat staat er op de agenda?

Het doel van een overleg is om te spreken over de grote lijnen van het werk en eventueel het beleid. Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn:

  • werksituatie: taakverdeling en arbeidsomstandigheden
  • planning: verlofregeling, ziekte (Wie neemt wat over?)
  • resultaten en vooruitzichtenvergadering
  • knelpunten op het werk
  • de manier van communiceren en samenwerken
  • nieuwe ideeën
  • aankondigingen, afspraken en weetjes

Een werkoverleg kent best een bepaalde structuur en vindt plaats op regelmatige basis, naargelang de behoeften van uw organisatie. Leg de data op tijd vast en zorg dat iedereen aanwezig kan zijn.

10 tips om aan de slag te gaan

Wilt u ook een werkoverleg organiseren? Hou dan rekening met deze 10 tips:
  • Zorg voor een geschikte vergaderruimte.
  • Beperk het overleg tot een uur à anderhalf uur.
  • Besteed niet enkel aandacht aan zaken die moeilijk lopen, maar ook aan successen.
  • Maak aan het einde van het overleg concrete afspraken over de actiepunten (wie, wat, wanneer …).
  • Wees duidelijk (in agendapunten, verwachtingen, structuur, opvolging, communicatie …).
  • Spoor medewerkers aan om mee te zoeken naar oplossingen indien er problemen of knelpunten aan bod komen. Doe niet alles in hun plaats.
  • Als leidinggevende heeft u een voorbeeldfunctie: als u wilt dat medewerkers naar elkaar luisteren, luister dan ook naar hen. Laat mensen uitspreken.
  • Betrek iedereen in het gesprek. Als u merkt dat iemand niet meepraat, kunt u door vragen te stellen de persoon toch bij het gesprek betrekken.
  • Dring uw mening niet op. Werkoverleg is voor u als leidinggevende in de eerste plaats een informatiebron.
  • Vraag na het eerste overleg feedback aan de deelnemers: verbeterpunten, algemene indruk …

medewerkers in het vrije beroep

 

 

Medewerkers in het vrije beroep
Meer tips voor het organiseren van uw praktijk? In “Medewerkers in het vrije beroep” krijgt u een praktische gids rond alle aspecten van HR binnen een vrije beroepspraktijk. Meer informatie? Klik hier.


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief