Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

3,2,1… actie! 10 tips om aan de slag te gaan met citymarketing

  1. Zie citymarketing als een overkoepelende beleidsfilosofie.
    De citymarketingvisie is een kapstok waaraan het volledige gemeentelijk beleid in alle beleidsdomeinen wordt opgehangen. De visie moet centraal staan in alle beslissingen, mensenmassaprojecten of acties die u onderneemt.
  2. Vertrek van een duidelijke en gedragen centrale visie.
    Het moet voor iedereen duidelijk zijn welke stad of gemeente men wil zijn of worden in de toekomst. Zie citymarketing als de marsrichting op lange termijn.
  3. Betrek stakeholders in alle fasen van het project.
    Zo zorgt u er voor dat citymarketing niet gezien wordt als een ‘ambtelijk’ gebeuren.
  4. Maak eerst werk van je ‘product’.
    Weet wat de huidige en toekomstige verwachtingen van de gekozen doelgroepen zijn en pas uw productontwikkeling hier aan aan.
  5. Werk aan een onderscheiden positionering
    De sterkste positioneringen zijn deze waar men zowel van fysieke als gevoelsmatige kenmerken gebruik maakt. Op die manier kan u zich het best onderscheiden.
  6. Ga voor imagocommunicatie
    Wees realistisch en authentiek. Schep geen verwachtingen die je niet kan waarmaken.
  7. Denk meer marktgericht
    Vertrek vanuit de behoeften en de verwachtingen van de geviseerde doelgroepen. Zorg voor communicatie die meer is dan enkel informatie overbrengen.
  8. Houd de lange termijn voor ogen
    Let op voor het nemen van impulsbeslissingen op basis van opportuniteiten die zich aandienen. Dit verhoogt het risico op inconsistentie in het beleid en verspilling van spelende kinderenmiddelen.
  9. Bepaal duidelijk de verantwoordelijkheden en taken op het vlak van citymarketing.
    Hoewel iedereen binnen de organisatie doordrongen moet zijn van de visie en de doelstellingen, moeten verantwoordelijkheden en taken duidelijk zijn. De citymarketeer moet dienstoverstijgend en coördinerend kunnen werken.
  10. Evalueer en leer.

citymarketing

 Wil u meer tips over citymarketing? Bent u benieuwd hoe u meer uit uw stad of gemeente kan halen? Kriebelt het bij u ook altijd bij het lezen van inspirerende verhalen van collega’s? Bestel dan vandaag nog het boek ‘Citymarketing’ en zorg dat ook uw organisatie aan de slag kan met deze praktische handleiding.

Meer informatie? Klik hier.


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief