Aankopen in de zorg - Opleiding op maat
Steeds meer aanbestedende overheden gaan zich organiseren om samen overheidsopdrachten te plaatsen. Meer afnemers zorgen voor meer volume en dus voor betere voorwaarden, gedeelde administratieve lasten en kosten, uitwisseling knowhow, etc. Samen staan de overheden sterker.
Ook in de zorgsector is dit van toepassing en wordt er samen georganiseerd, aangekocht en diensten geleverd. Samen gaan werken kan tegenwoordig onder verschillende vormen voorkomen. Via de klassieke, samengevoegde opdracht, als aankoop- of opdrachtencentrale, via modaliteit van de raamovereenkomst, etc.
Maar wat is nu het verschil tussen deze vormen van samen aankoop? En op welke wijzen kan een raamovereenkomst worden gegund?
U krijgt
- Overzicht van alle mogelijke vormen tot samen aankoop, al dan niet in combinatie met de raamovereenkomst;
- Duiden van figuren op een heldere en begrijpelijk wijze vanuit het juridisch kader;
- Toelichten van verduidelijking opgenomen in het wetsontwerp inzake overheidsopdrachten;
- Ontleden van enkele aspecten van de raamovereenkomst (vb. de zin en de onzin van opging-out, bundelen tot het barst).
Docent: Elke Castelyn
Op maat van: aankopers en leveranciers actief in de zorgsector