Wiskundige belspelletjes
Ken jij ze nog, de belspelletjes? Tot enkele jaren geleden zag je ze op zowat elke commerciële zender. Misschien herinner je ook nog het tv-programma Basta, waarin Jonas Geirnaert, Jelle De Beule, Lieven Scheire en Koen De Poorter op hilarische wijze de belspelletjes ontmaskerden.
Soms passeerden bij de belspelletjes ook wiskundige spelletjes de revue. Al is de vraag of je de term wiskunde wel kunt gebruiken.
Een voorbeeldje. Dit is de opgave:
ACHTTIEN x VIER,
-ZESTIG,
+VIJFTIEN,
x TWEE,
+ TWINTIG
De kijker krijgt de vraag om alles op te tellen. Makkelijk toch, het antwoord is 62. Je begrijpt al dat het niet zo simpel is. Op het einde van de uitzending wordt de oplossing bekend gemaakt: 381.
Vind jij hoe ze aan deze oplossing komen? Denk je dat je leerlingen het antwoord vinden? Wat denk jij, is dit de naam ‘wiskunde’ waardig?
Meer weten over onze methodes wiskunde?
Onze nieuwe methode Nando voor secundair onderwijs biedt vernieuwend en motiverend wiskundeonderwijs met een sterke focus op differentiatie.
VBTL is een kwalitatieve methode met sterke handboeken én een ruim aanbod aan extra matriaal.