Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Didactiek

Modulair

Mens & Samenleving is een nieuw vak, daarom kozen wij voor een vernieuwende aanpak. Geen klassiek leerwerkboek, maar een modulaire methode in de vorm van zes aantrekkelijke magazines.

Afhankelijk van hoe je school het vak Mens & Samenleving organiseert (2u in het eerste of tweede middelbaar of 1u verspreid over de twee jaren), bieden we Hub als volgt aan:

  • Set A: Vita, Game On en Back to business
  • Set B: Passage, Grinta en Plankenkoorts
  • Set met de 6 magazines

De 6 magazines hebben geen vaste volgorde. Zo kun je set A zowel in het eerste als het tweede jaar inzetten, en vice versa. Geef je het vak in één jaar? Ook binnen het schooljaar kun je als leerkracht de volgorde volledig zelf bepalen. Zo kun je inspelen op de interesse van de leerling, de actualiteit of geplande schoolprojecten. De creatieve en zinvolle transferopdracht op het einde van elke module is hiervoor ideaal.

Thema's

Elk magazine heeft zijn eigen thema. 

  • Vita: voeding en gezondheid
  • Back to business: ondernemen en goede doelen
  • Game on: gaming en social media
  • Passage: reizen en natuur
  • Grinta: sport
  • Plankenkoorts: muziek, film en theater

Spiraalaanpak

Hoewel we thematisch werken komt bijvoorbeeld financiële geletterdheid niet enkel in het magazine Back to business aan bod. In het magazine Vita bespreken we bijvoorbeeld het gezinsbudget. 

We kiezen heel bewust voor een spiraalaanpak: de verschillende doelen komen op verschillende momenten doorheen de verschillende modules aan bod. Deze aanpak laat ons toe om de doelen in verschillende contexten aan te brengen. Dit is trouwens ook wat het leerplan voorschrijft: de doelen hoeven niet chronologisch doel per doel afgewerkt te worden. 

Functioneel schrijven

Een van de bewuste didactische keuzes is het functioneel schrijven. Daarmee bedoelen we dat leerlingen met Hub enkel noteren als dat bijdraagt tot de verwerking van de leerstof. Zo benutten ze de kostbare tijd, die ze anders gebruiken om te pennen, volledig om mee te redeneren, te discussiëren en te argumenteren.

Differentiatie

Hub biedt uitgebreide differentiatiemogelijkheden aan via ons online leerplatform POLPO

  • Op interesse
  • Op niveau 

Evaluatie 

In het leerkrachtendossier op POLPO vind je: 

  • Voorbeeldvragen
  • Evaluatiecriteria voor de leerling, zodat ze weten waarop ze moeten letten bij het uitwerken van bijvoorbeeld de transferopdracht
  • Evaluatiecriteria voor de leerkracht
  • Peerevaluatie
  • Zelfevaluatie
Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief