die Keure Educatief

ALGEMEEN

Buitenlesdag: ja!

Op donderdag 25 april organiseert MOS! opnieuw de jaarlijkse Buitenlesdag. Een dag om je leerlingen mee op zwaai te nemen naar buiten en te genieten van de les in de verkwikkende buitenlucht. Net als de organisatie zelf, moedigen we jullie aan om er geen dag, maar een buitenlesweek van te maken! Op die manier heb je ruimte om voor elke les van de week creatief uit de hoek te komen. Wij geven alvast enkele buitenlesideeën voor verschillende leergebieden.

Wiskunde 🧮

Teken een getallenveld en bewerkingen op de speelplaats met stoepkrijt. Breng er cijfers en wiskundige tekens aan om te oefenen op vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken. De leerlingen hoppen van getal naar wiskundig teken en terug, en hinkelen daarna het getallenveld af tot ze bij de juiste uitkomst komen. Een herhalingsles in de buitenlucht waarbij de nodige beweging, plezier en hilariteit verzekerd zijn! (Ontdek ook hoe de methode Kadet je leerlingen boeit met een aanbod bewegend leren.)

Taal en spelling ✍️

Hou een rallydictee op de speelplaats of een plein in de buurt om spelling op een actieve manier te oefenen. Splits de leerlingen op in kleine groepen en laat ze aan één kant van de speelplaats of het plein starten. Aan de andere kant leg je moeilijk te spellen woorden of zinnen omgekeerd op de grond. Om beurten loopt er iemand van het team naar de overkant om een blad te lezen. Hij of zij loopt daarna terug en dicteert wat er op het blad stond. De rest van het team noteert het woord. De loper controleert of iedereen het woord juist geschreven heeft, alleen dan verdient het team een punt. Het team dat als eerste tien punten verzamelt, wint de rally! 

Wereldoriëntatie 🪴

Haal in de aanloop naar de Week van de Bij van 26 mei tot 2 juni 2024 de groene vingers van je leerlingen boven in een les over een bijvriendelijke tuin. Bekijk op voorhand wat je eventueel op school kunt planten: in de moestuin, schooltuin, in een border … en neem voor deze buitenles ook planten en potgrond mee. Tijdens de les leer je de leerlingen welke kruiden, groenten of bollen en knollen kunnen helpen om bijen extra voedsel te geven en waarom we goed voor bijen en andere bestuivers moeten zorgen. Daarna zet je ze aan het planten! (Uit de methode Wouw)

Frans ⛹️

Organiseer een gooispel op de speelplaats of op een grasplein in de buurt. Verdeel je klas in drie of vier groepen. De leerlingen staan in een cirkel en gooien een bal naar elkaar. Telkens als ze naar elkaar gooien, telt de gooiende leerling in het Frans. Zo tellen de leerlingen door tot het volgende tiental. Daarna vertrekt de volgende leerling van een willekeurig getal. Als de bal valt, moet de leerling opnieuw beginnen. Twee keer naar dezelfde persoon gooien mag niet. Laat je leerlingen ook afwisselen tussen opbouwend tellen en terugtellen. Voeg een wedstrijdcomponent toe waarbij de snelste foutloze groep het spel wint. (Uit de methode Passepartout)

Muzische vorming 🌳

Ga voor de muzische les  buiten … dansen in het bos! Zoek in het bos eerst verschillende bomen op en bestudeer samen met je klas de vormen van hun boomwortels. Vergelijk de kenmerken van de wortels met stenen die je vindt. Verwerk de eigenschappen van de beide tegenpolen in drie verschillende dansen: dans als een boomwortel, dans als een steen en dans in groepjes waarbij de wortel de steen ontmoet. Een fantasierijke, actieve opdracht midden in de natuur dus! (Uit de methode Muzemundo

Ontdek ons volledige aanbod

Ben je benieuwd naar welke leuke werkvormen en activiteiten onze methodes voor het lager onderwijs nog meer in petto hebben? Ontdek ze allemaal! 🔍