Overdracht van onroerend goed met registratierechten of btw
Online
Vlaamse registratierechten of moeten we nu “registratiebelasting” zeggen? Op 19 september 2011 besliste de Vlaamse Regering de inning van de geregionaliseerde registratie- en successierechten in eigen beheer te nemen met ingang van 1 januari 2015. Gelijktijdig werd de Vlaamse regelgeving met betrekking de geregionaliseerde registratierechten opgenomen in de Vlaamse Codex Fiscaliteit(VCF) zodat in Vlaanderen de terminologie deels aangepast werd en o.m. de term “registratiebelasting” als verzamelterm gebruikt wordt voor de Vlaamse registratierechten. Die term omvat dus de schenkbelasting, het verkooprecht, het recht op hypotheekvestiging en het verdeelrecht. Helaas maakt dit het er alvast in de praktijk niet eenvoudiger op want niet alle regels die de registratierechten beheersen werden immers geregionaliseerd, zodat voor sommige aspecten rond de formaliteit van de registratie (te registreren akten, termijnen, personen verplicht tot registratie enzovoort), andere niet-fiscale bepalingen en de bepalingen rond de federale registratierechten het federale Wetboek Registratie van toepassing blijven. Sedert de regionalisering zitten trouwens de diverse regionale overheden niet stil en werden de registratierechten meermaals gewijzigd en in een moderner jasje gestoken. Tijd om alles eens duidelijk op een rijtje te zetten …
Nav het verschijnen van het nieuwe handboek betreffende in het Vlaams Gewest toepasselijke registratierechten van de hand van de docente, organiseren we dit livewebinar waarbij de meest prangende vragen rond overdracht van onroerend goed besproken worden.
Op het programma staat:
- aan- en verkopen van onroerend goed met registratierechten of btw:
- verkooprecht in de 3 gewesten
- btw bij aankoop
- schenking van onroerend goed:
- registratierechten in de 3 gewesten
De belangrijkste principes worden geïllustreerd met een aantal praktische voorbeelden. Ook de berekeningsregels komen aan bod.
Kortom onmisbaar voor iedereen voor wie deze fiscale op een praktische manier wil doorgronden. Er is uiteraard ook ruimte voorzien voor vragen.
Deelnemen aan deze opleiding ?
Programma
13.30 – 14.00 u.: Aanmelden
14.00 – 16.00 u.: Webinar met vragen
Docenten
Accreditatie
- Erkend door de Orde van Vlaamse Balies (OVB) voor 2 punten
- Ten laste genomen door het Instituut voor Gerechtelijke Opleiding (IGO) op voorwaarde van effectieve deelname met inbegrip van de digitale publicatie via Lexnow
- Erkend door de Nationale Kamer van Notarissen (NKN) voor 2 punten
- Erkend door het Institute for Tax Advisors and Accountants (ITAA) voor 2 uur
- Erkend door het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR) voor 2 uur
Praktisch
Data
Dinsdag 4 november 2025 van 14.00 tot 16.00 uur (aanmelden vanaf 13.30 uur)
Locatie
Online
Meer informatie volgt bij de bevestiging van uw inschrijving.
Annuleren
Annuleren kan enkel binnen de 14 dagen na inschrijving, tenzij de opleiding binnen deze 14 dagen doorgaat, dan valt de einddatum van deze annulatie uiterlijk 5 dagen voor de opleidingsdatum. In geval er niet ingeschreven werd via webshop, wordt in dat geval steeds 15 euro aangerekend als annulatiekost. Kosteloos een vervanger aanduiden kan altijd.
Prijs
Het inschrijvingsgeld voor het webinar bedraagt 215 (excl. 21% btw) / 260,15 euro (incl. 21% btw) en omvat:
- de deelname aan het webinar
- de nieuwe publicatie “Praktisch handboek Vlaamse registratierechten” t.w.v. 70 euro
- de documentatie
Deelname zonder boek is mogelijk aan 165 euro (excl. 21 % btw) / 199,65 euro (incl. 21% btw).(gelieve bij het invullen van de gegevens van de deelnemer 'Ledenprijs' aan te vinken).
Bespaar met KMO-portefeuille
Die Keure Opleidingen is erkend als gecertificeerd opleidingsinstituut. Daardoor kan u deze opleiding gedeeltelijk betalen met de subsidies die de Vlaamse Overheid toekent via de KMO-portefeuille. Indien u voldoet aan de criteria kan uw bedrijf tot 30% besparen op uw opleidingskost. Meer informatie? www.kmo-portefeuille.be
Het erkenningsnummer van die Keure Opleidingen is DV.O106345. Uw aanvraag bij de KMO-portefeuille moet gebeuren ten laatste 14 dagen na de opleiding. De deelnemer verbindt zich ertoe de regels gesteld door het Agentschap Ondernemen te respecteren.