die Keure Educatief

MAX

Max-netwerkdagen

In maart 2023 organiseerden we twee events rond Max, ons aanbod lesmethodes voor de B-stroom en A-finaliteit. We lieten je kennismaken met de overkoepelende methodereeks die zich kenmerkt door een mooi, fris en heerlijk eenvoudig jasje. De twee dagen stonden in het teken van elkaar ontmoeten, ideeën en tips uitwisselen en lesmateriaal inkijken.

Een terugblik!

Tijdens de twee netwerkdagen in Edegem en Gent vertelden onze auteurs en adviseurs je alles over ons aanbod blended lesmethodes van Max voor Engels, Frans, mavo, natuur en wiskunde. Elke leerkracht kreeg een proefpakket mee naar huis en een verwenpakket van Rituals. Daarnaast kon je een lekkere lunch, een boekenmarkt, een drankje en hapje, en een boeiende lezing mee van een onderwijsdeskundige meepikken. Hieronder vind je hun tips die zeker de moeite waard zijn om toe te passen in je klas en op school.

Pedro De Bruyckere

De interactieve lezing van onderwijsexpert Pedro De Bruyckere (Klaskit: Tools voor Topleraren) zat vol tips om mee te nemen in je dagelijkse schoolpraktijk. 

Als pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool in Gent en de Universiteit Leiden reikt Pedro je handige tools aan om in te zetten in je lessen. Zijn werk is ook in het buitenland bekend en werd vertaald in verschillende talen.

Pedro vertaalde ook enkele studieposters, een praktisch en visueel hulpmiddel voor in de klas. Klik hier om de posters te downloaden.

Tips om mee te nemen?

  1. Verzorg de band met je collega’s: investeer in een leuke sfeer, stuur een kaartje naar wie ziek is, zorg dat je op dezelfde lijn zit en organiseer af en toe een teamactiviteit. Een positieve vibe in het leerkrachtenteam heeft namelijk ook een positieve invloed op de sfeer bij je leerlingen in de klas.
  2. Bied jouw leerlingen veel structuur door vaste routines te volgen.
  3. Herhaling is the key: herhaal veel, maar doe dat telkens op een andere manier.
  4. Stel vragen aan de hele klas zodat alle leerlingen meedenken en niet alleen de aangesproken leerling. Werk bijvoorbeeld met antwoordbordjes voor iedereen.
  5. Wil je toch een antwoord van één leerling? Duid tijdens een les dan willekeurig leerlingen aan, volg niet de volgorde van hoe ze zitten in de klas. Zo voorkom je dat leerlingen jouw volgorde doorhebben en gewoon hun beurt afwachten, maar hou je de hele klas net alert.

Dominique Roos

In Gent kwam onderwijsexpert Dominique Roos haar inzichten met ons delen. Tijdens de interactieve lezing Hands-on tips voor de B-stroom en A-finaliteit  gaf ze advies om jouw klasorganisatie en de interactie met je leerlingen te verbeteren. Dat deed ze aan de hand van concrete voorbeelden die heel herkenbaar zijn voor elke leerkracht.

Al jarenlang is Dominique een vaste waarde in de hulpverlenings-, onderwijs- en managementwereld. Dominique Roos traint en coacht professionals uit het onderwijs.

Tips om mee te nemen?

  1. Neem om het kwartier een korte pauze of las een beweegmoment in. Zo hou je de aandacht bij de leerlingen hoog.
  2. Vermijd te veel prikkels in de klas en laat leerlingen de overprikkeling voldoende verwerken. Bijvoorbeeld: richt het klaslokaal niet te druk in en toon begrip als leerlingen af en toe hun blik afwenden van het bord of de uitleg vooraan. Dat hebben ze vaak nodig om hun aandacht erbij te houden.
  3. Zorg voor jouw mentale welzijn door op stressvolle momenten je ademhaling te vertragen.
  4. Verzorg je emotionele welzijn door na schooltijd genoeg tijd voor jezelf te nemen. Breng daarnaast vooral tijd door met personen die positieve energie uitstralen en beperk de tijd met wie jou eerder negatieve energie geeft.
  5. Wordt er te veel gepraat in de klas? Richt je aandacht niet op de babbelaars, maar prijs de leerlingen die wel opletten en stil zijn.
  6. Geeft een leerling een onrespectvolle of emotionele opmerking? Probeer in te schatten wat de oorzaak is van zijn/haar reactie:
  • Komt de opmerking van de leerling zelf? Blijf rustig en laat hem/haar na de les tot bij jou komen om het probleem onder vier ogen op te lossen.
  • Lijken andere leerlingen in de klas dezelfde mening te hebben en zouden zij die ene leerling gepusht hebben om hun stem te verkondigen? Betrek de hele klas dan in het gesprek en vraag of zij er hetzelfde over denken en waarom.