Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Bruggen naar het onvoorspelbare

Op voorraad
326 p.
2016
Boek
Auteur(s): Aimé Heene

"Dat boek is net een snoeptrommeltje. Overal vind je interessante doorkijkjes, instrumenten, theorie, modelletjes op gebied van strategie en het omgaan met onzekerheid etc. "
Albert Sprokholt

Onvoorspelbaarheid bij het nemen van strategische beslissingen kan gemanaged worden. Strategie-expert professor Aimé Heene heeft met ‘Bruggen naar het onvoorspelbare’ een wegwijzer geschreven om bewust om te gaan met onvoorspelbaarheid bij strategische keuzes.

‘Bruggen naar het onvoorspelbare’ schetst een theoretisch kader, toetst de praktijk bij ondernemers én vertaalt dit alles naar een concreet zesstappenplan. De auteur co-creëerde dit boek in samenwerking met 19 experten-gastauteurs.

Aimé Heene is ereprofessor aan de Universiteit Gent. Hij doceerde gedurende meer dan 30 jaar strategisch management aan verschillende universiteiten en instellingen voor hoger onderwijs zoals het Europacollege te Brugge en het inno.com institute. Momenteel verstrekt hij managementadvies aan kleine en middelgrote organisaties als lid van Senior Consultants Vlaanderen.

Aimé Heene boeken als spreker? Klik hier.


ISBN 9789048624362 - Bestelcode 203164001
Bruggen naar het onvoorspelbare
€ 40,00
Studenten € 30,00

"Dat boek is net een snoeptrommeltje. Overal vind je interessante doorkijkjes, instrumenten, theorie, modelletjes op gebied van strategie en het omgaan met onzekerheid etc. "
Albert Sprokholt

Onvoorspelbaarheid bij het nemen van strategische beslissingen kan gemanaged worden. Strategie-expert professor Aimé Heene heeft met ‘Bruggen naar het onvoorspelbare’ een wegwijzer geschreven om bewust om te gaan met onvoorspelbaarheid bij strategische keuzes.

‘Bruggen naar het onvoorspelbare’ schetst een theoretisch kader, toetst de praktijk bij ondernemers én vertaalt dit alles naar een concreet zesstappenplan. De auteur co-creëerde dit boek in samenwerking met 19 experten-gastauteurs.

Aimé Heene is ereprofessor aan de Universiteit Gent. Hij doceerde gedurende meer dan 30 jaar strategisch management aan verschillende universiteiten en instellingen voor hoger onderwijs zoals het Europacollege te Brugge en het inno.com institute. Momenteel verstrekt hij managementadvies aan kleine en middelgrote organisaties als lid van Senior Consultants Vlaanderen.

Aimé Heene boeken als spreker? Klik hier.



Inhoudstafel

Inleiding

DEEL 1. ONVOORSPELBAARHEID: THEORETISCHE VERKENNINGEN
Inleiding
Hoofdstuk 1. Onvoorspelbaarheid, onzekerheid en aanverwante begrippen
Hoofdstuk 2. Domeinen van onvoorspelbaarheid
Hoofdstuk 3. Oorzaken van onvoorspelbaarheid
Hoofdstuk 4. Niveaus van onvoorspelbaarheid
Hoofdstuk 5. Types van onwetendheid die onvoorspelbaarheid veroorzaken
Hoofdstuk 6. Soorten onvoorspelbaarheid

DEEL 2. OMGAAN MET ONVOORSPELBAARHEID: THEORETISCHE VERKENNINGEN
Inleiding
Hoofdstuk 1. Gedragspatronen en tactieken voor het omgaan met onvoorspelbaarheid
Hoofdstuk 2. Methoden van besluitvorming en visies op organiseren voor het omgaan met onvoorspelbaarheid
Hoofdstuk 3. Technieken voor het omgaan met onvoorspelbaarheid
Hoofdstuk 4. Contingenties voor het toepassen van de gedragspatronen, methoden en technieken voor het omgaan met onvoorspelbaarheid

DEEL 3. OMGAAN MET ONVOORSPELBAARHEID: DE PRAKTIJK
Hoofdstuk 1. Opzet van het onderzoek
Hoofdstuk 2. Hoe gaan managers in de praktijk om met onvoorspelbaarheid?

DEEL 4. EEN STAPPENPLAN VOOR BEWUST IDENTIFICEREN VAN ONVOORSPELBAARHEDEN EN VOOR BEWUST BEPALEN VAN HOE ERMEE OM TE GAAN
Aanbevelingen voor het toepassen van het stappenplan
Stap 1: Inventariseer en omschrijf de onvoorspelbaarheden in de omgeving van de organisatie
Stap 2: Analyseer de bekende onbekenden en de risico’s
Stap 3: Bepaal alle mogelijke gedragspatronen en tactieken om met de onvoorspelbaarheden om te gaan
Stap 4: Evalueer en kies de gedragspatronen en tactieken om met onvoorspelbaarheid om te gaan en bepaal welke ondersteunende methoden en technieken zullen worden gebruikt
Stap 5: Ontwerp een systeem voor permanente bewaking van de onvoorspelbaarheden
Stap 6: Integreer de resultaten van de onvoorspelbaarheidsanalyses in het strategisch plan

DEEL 5. ORGANISEREN, MANAGEMENT EN LEIDERSCHAP VOOR HET OMGAAN MET ONVOORSPELBAARHEID BIJ HET MAKEN VAN STRATEGISCHE KEUZES
Hoofdstuk 1. Basisgedragspatronen voor het omgaan met onvoorspelbaarheid
Hoofdstuk 2. Kenmerken van de adaptieve organisatie (de A-organisatie)
Hoofdstuk 3. Naar een synthese

Referenties

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief