Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Themaoverzicht 

Wouw 5

 

1| De zaalwachters van Museum W       6| Dak boven je hoofd

2| Sporen in het park                               7| Mijn lichaam is een fantastische machine!

3| Wegwijzers                                           8| Prettige parken

4| Mon€y Mon€y                                      9| Kruispunt

5| Wat wordt het?

 

1| De zaalwachters van Museum W

Korte inhoud

Het Museum W, het historische museum van WOUW, heeft een vacature uitgeschreven. Ieder jaar moet het museum immers op zoek naar een nieuwe lichting zaalwachters. Een zaalwachter van Museum W moet vanzelfsprekend een goede, historische bagage hebben, maar ook een aantal skills zijn onontbeerlijk. En ze moeten natuurlijk altijd en overal geïnteresseerd zijn in hoe het vroeger was en hoe het elders is. Na dit thema hebben de kinderen ervaring met de twee belangrijkste, historische inzichten: dingen evolueren in de tijd en dat kun je vaak ordenen in een oorzaak-gevolg-relatie en dingen gebeuren altijd in onderlinge samenhang en zo kun je historische periodes afbakenen.

Werkboek

Handleiding

 

2| Sporen in het park

Korte inhoud 

Welkom in het park! Een park is een gebied om te genieten, te rusten, te sporten … als mens. Maar ook om te leven, te groeien, … als plant en dier. Er valt heel wat te ontdekken. Voor speurders is er in het park heel wat onderzoek te doen: huisjes worden gekraakt, spullen worden verstopt, dieven zijn aan het werk en nog veel meer. Trek mee op speurtocht doorheen het park in je buurt en ontdek!

Werkboek

Handleiding

 

3| Wegwijzers

Korte inhoud

Ga samen met Ruben en zijn nieuwe vrienden op ontdekking doorheen België. De leerlingen leren tijdens het avonturenkamp ‘Wegwijzers’ alles over oriënteren, kaartlezen en het reliëf, maar ze ontdekken ook iets meer over kinderrechten, het Belgische bestuur en de symbolen van de Vlaamse Gemeenschap. Om het avonturenkamp visueel en digitaal te ondersteunen wordt er gewerkt met een interactieve tour via Google Earth.

Hieronder vind je niet alleen een kijk in het werkboek en de handleiding van thema 3, maar ook in de Wouw-momenten en -acties.

Werkboek

Wouw-momenten

Handleiding

Wouw-acties

 

4| Mon€y Mon€y

Korte inhoud

Winkelstraten worden druk bezocht. Toch verkorten de wachtrijen bij de kassa sneller dankzij de evolutie van de betaalmiddelen. Niet gevonden wat je zocht? Thuis shop je gezellig online verder. Consumeren lijkt kinderspel! In dit thema ontdekken de leerlingen dat het toch niet zo eenvoudig is als het lijkt. Ze leren de wereld van het geld beter kennen.

Werkboek

Handleiding

 

5| Wat wordt het?

Korte inhoud

Tijd om even weg te dromen: welk beroep wil ik later uitoefenen? Wat zijn mijn talenten en interesses, welke beroepen bestaan er, zullen die beroepen nog wel bestaan, waar wil ik aan het werk, hoe zit de secundaire school in elkaar … Veel vragen stimuleren het denkproces over zichzelf bij de leerlingen. Dit thema bereidt hen voor op de studiekeuze die ze straks in het middelbaar moeten maken. Dit thema past zowel in het 5e als 6e leerjaar naargelang de context van het inschrijvingsbeleid op secundaire scholen in je stad of gemeente.

Werkboek

Handleiding

 

6| Dak boven je hoofd

Korte inhoud

Bouwen en wonen doen we allemaal. Het bepaalt voor een groot deel ons welzijn en geluk. De leerlingen staan hierbij stil in dit thema: ze starten hun eigen bouwproject op. Ze maken kennis met wonen in het verleden, staan stil bij de impact op het milieu en het welzijn en uitzicht van onze planeet. Ze leren wat openbare ruimte is en hoe we in de toekomst op een duurzame manier kunnen wonen. Na dit thema zijn je leerlingen volwaardige bouwheren en -vrouwen van de toekomst!

Werkboek

Handleiding

 

7| Mijn lichaam is een fantastische machine!

Korte inhoud

Weinig onderwerpen zijn zo boeiend en fascinerend als het menselijk lichaam. In dit thema verkennen de leerlingen de verschillende systemen die ervoor zorgen dat ons lichaam naar behoren werkt en onderzoeken ze ook wat er zoal fout kan gaan. De leerlingen gaan letterlijk tot op het bot!

Werkboek

Handleiding

 

 

8| Prettige parken

Korte inhoud

Hoera! Een uitstap naar een pretpark is meestal dolle pret. Tijd om te ontdekken hoe de wereld van een pretpark in elkaar zit: hoe werken attracties, maar ook: wanneer zijn pretparken open, hoe geraak je er, hoe plan je je dag zo dat je maximaal op de attracties kan zitten? Waar vind je de attracties terug op de plattegrond en waar kan je een hapje eten? De leerlingen stellen vragen en zoeken antwoorden om zo hun ideale pretpark vorm te geven. Op het einde blikken ze terug: wat heeft dit dagje plezier hen gekost?

Werkboek

Handleiding

 

9| Kruispunt

Korte inhoud

Een kruispunt is letterlijk genomen het punt waar twee of meer lijnen elkaar kruisen. We gebruiken het meestal om een punt in de ruimte aan te duiden, maar we gebruiken het ook om te verwijzen naar belangrijke momenten in de tijd en naar onderwerpen waar verschillende domeinen elkaar raken. Dat allemaal doen we in dit laatste thema van het vijfde leerjaar! We volgen Achiel, een soldaat in de Eerste Wereldoorlog, doorheen die vier belangrijk jaren in onze geschiedenis. De leerlingen worden meteen actief in het thema ondergedompeld door een geocache in de buurt van de school te doen, te fietsen via Strava, een overblijfsel uit de Eerste Wereldoorlog te verkennen of de Grote Oorlog te beleven via een game of verschillende videofragmenten. De focus in dit thema ligt op het domein tijd, maar ook alle andere domeinen komen in dit thema aan bod. We koppelen mens, maatschappij, wetenschappen en techniek aan een unieke historische periode en koppelen waar mogelijk naar de herinneringen eraan. 

Werkboek

Handleiding

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief