die Keure Educatief

Kabas

Nieuw: digitale SmartGames in jouw Kabas!

Ontdek SmartGames Playroom, een online speelkamer vol digitale SmartGames waarmee leerlingen in de klas hun cognitieve en sociale vaardigheden al spelenderwijs ontwikkelen. Door de samenwerking tussen die Keure en de spelontwikkelaars van SmartGames vind je de SmartGames Playroom vanaf september 2024 op Kabas. Kinderen spelen digitaal samen met de hele klas, met twee spelers, in groep of (tegelijkertijd) individueel.

SmartGames en die Keure

We zijn trots op onze recente samenwerking met Belgische speelgoedfabrikant Smart Toys & Games. De passie voor onderwijs en het sterke geloof in serious gaming, daar kruisen onze wegen. We zijn er namelijk allebei van overtuigd dat serious gaming een grote meerwaarde is voor kinderen. Die games zijn niet alleen leuk, maar vooral leerrijk en educatief. 

Het hoofddoel van de SmartGames is net zoals bij onze eigen games: leerlingen slimmer en vaardiger maken. Daarom slaan we dus de handen in elkaar! SmartGames breidt uit met een digitaal aanbod onder de naam ‘SmartGames Playroom’. Die digitale games vind je vanaf september terug op Kabas, de online toolbox voor het basisonderwijs in Vlaanderen.

Progressieve uitdagingen voor iedereen

Net als de fysieke SmartGames hebben de digitale SmartGames ook 5 niveaus met toenemende moeilijkheidsgraad. De online opdrachten beginnen heel makkelijk en worden steeds uitdagender.

Zo kan iedereen vanaf het 1e leerjaar aan de slag met SmartGames Playroom en spelen de kinderen op hun eigen competentieniveau. We vinden het belangrijk dat kinderen zich bekwaam voelen om uitdagingen aan te gaan en hun doel te bereiken. Door te spelen met digitale SmartGames vergroten kinderen op een leuke manier hun cognitieve en sociale vaardigheden. SmartGames Playroom is een veilige online omgeving voor kinderen waar onze spellen jouw leerlingen stimuleren om samen of individueel probleemoplossend te denken.

SmartGames op Kabas

Die Keure werkt samen met de spelontwikkelaars van SmartGames, waardoor SmartGames Playroom beschikbaar is via Kabas. De leerlingen krijgen op een gebruiksvriendelijke manier toegang tot SmartGames Playroom in de gamehoek van Kabas. Indien een leerling is aangemeld op Kabas, is hij of zij automatisch aangemeld voor SmartGames Playroom. Ze hebben dus geen extra account of inloggegevens nodig voor SmartGames Playroom.

Voor de leerkracht is SmartGames Playroom een nieuwe methode binnen Kabas, waar je de leerplandoelen, spelfiches en het lesmateriaal raadpleegt. SmartGames Playroom is beschikbaar vanaf schooljaar 2024-2025. Klaar voor? Bestel alvast jouw Playroom-licenties!  

Educatieve meerwaarde

Spelfiches

Van elk spel download je als leerkracht de bijhorende spelfiche, waarin de spelregels duidelijk zijn uitgelegd inclusief extra tips hoe je in de klas aan de slag gaat met het spel. Net zoals de fysieke SmartGames, stimuleren de spellen in SmartGames Playroom de cognitieve vaardigheden: probleemoplossend denken, planning, concentratie, computationeel denken … Die info vind je ook terug in de spelfiches.

Eindtermen

De digitale SmartGames zijn ook gekoppeld aan de eindtermen van het basisonderwijs. Zo weet je onmiddellijk welke eindtermen jouw leerlingen al spelend hebben geoefend. Voor de ontwikkeling van de spelfiches en de koppeling aan de eindtermen werkte SmartGames samen met Lander Van der Biest, bekend van Impact Connecting en Onderwijs Met Games.

Individueel opvolgsysteem

Als leerkracht volg je de spelprogressie van jouw leerlingen via een handig dashboard, zo heb je per leerling altijd een duidelijk en actueel overzicht. Je volgt mee welke opdrachten en moeilijkheidsgraad jouw leerlingen hebben opgelost, welke opdracht ze op vastliepen, hoeveel tijd ze hebben gespeeld … Je hebt dus alle nodige info om jouw leerlingen vlot te begeleiden.

Samen SmartGames spelen met de hele klas

Met SmartGames Playroom speel je individueel, maar ook in groepjes of zelfs met de volledige klasDe tiental spellen voor 1 speler gebruik je voor differentiatie of hoekenwerk.

Playroom battles

Je organiseert ook klasactiviteiten met SmartGames Playroom! Denk aan een klassikale Playroom Battle, waarbij jouw digibord fungeert als realtime scorebord. Speciaal voor dit doel hebben we een Brainiacs vs Smartypants Battle ontwikkeld, waarbij je jouw klas in twee groepen verdeelt die het tegen elkaar opnemen. We hebben diverse workshops georganiseerd, en nooit eerder zagen we zoveel kinderen zo geconcentreerd en enthousiast bezig als tijdens een Playroom Battle.

Playroom Quizzen

Daarnaast speel je een SmartGames Playroom Quiz met de hele klas. Het leuke aan een Playroom Quiz is dat enkele leerlingen in groepjes samen aan de slag gaan op dezelfde tablet of Chromebook. Er zijn verschillende Playroom Quizzen beschikbaar als pdf-download, zodat elke leeftijd een Quiz op aangepast niveau speelt.

Spellen voor 2 spelers

Er zijn ook digitale SmartGames voor twee spelers die op hetzelfde apparaat spelen. Kinderen nemen het tegen elkaar op en proberen als eerste te scoren bij een potje schaakvoetbal. Of ze dagen elkaar uit voor een rondje drie op een rij op een roterende kubus.
Ook zullen er coöperatieve SmartGames in Playroom worden toegevoegd, waarbij 2 spelers samenwerken, plannen en logisch nadenken bij het vinden van de juiste oplossing.

Toekomstige ontwikkelingen

SmartGames en die Keure zijn zich bewust van de voortdurend evoluerende technologie en het belang van blijven innoveren. SmartGames Playroom en Kabas werken we regelmatig bij met nieuwe spellen, functies en verbeteringen om ervoor te zorgen dat het aanbod blijft voldoen aan de educatieve behoeften van kinderen en leerkrachten.

Zo zullen kinderen binnenkort in ‘Playroom Builder’ zelf SmartGames-opdrachten voor hun favoriete spel maken en delen met anderen. Met ‘Escape the Playhouse’ speel je zelfs een heuse escape room in de klas, waarbij kinderen in groepjes fysieke én digitale SmartGames puzzels samen moeten oplossen.

Op dit moment zijn er een twaalftal digitale SmartGames in Playroom en elk kwartaal voegen we nieuwe spellen toe.