Kaderdecreet Vlaamse Handhaving
Impact op het omgevingsrecht
Amper vier jaar na het Kaderdecreet Bestuurlijke Handhaving, ligt er al een opvolger klaar. Het oude kaderdecreet kon de verwachtingen nooit invullen, en werd uiteindelijk maar door twee decreten geïmplementeerd. Het nieuwe Kaderdecreet Vlaamse Handhaving van 14 juli 2023 (KVH) belooft een heel ander parcours te rijden. De ambitie is niet langer om enkel de Vlaamse regels rond bestuurlijke handhaving te stroomlijnen, maar het geheel van de handhavingsregels waarvoor Vlaanderen bevoegd is, te vatten. In tegenstelling tot zijn voorganger, bevat het KVH nu ook een herstel – en beveiligingsluik, en bepalingen die de digitalisering van de handhaving van Vlaamse regelgeving moeten inluiden. Het KVH duidt het Handhavingscollege aan als het administratieve rechtscollege, bevoegd voor geschillen rond bestuurlijke handhavingsbeslissingen.
Anders dan zijn voorganger, heeft het nieuwe kaderdecreet zijn start niet gemist. Het Vlaams Handhavingsplatform, dat het nieuwe digitale werken moet mogelijk maken, is voor een selecte groep van Vlaamse decreten al in gebruik genomen. Op dit ogenblik zijn vier initiatieven bij het parlement hangende waarbij telkens één of meerdere decreten onder het KVH worden gebracht. Vooral voor het Omgevingsrecht dient zich een nieuw paradigma aan, waarbij de handhaving van onder meer DABM, VCRO en Onroerenderfgoeddecreet in de nabije toekomst volgens dezelfde procedurele regels zullen verlopen.
De impact van het KVH op het omgevingsrecht vormt meteen de voornaamste focus van deze academische studiedag, die wordt georganiseerd als een samenwerking van de Universiteit Gent en het Agentschap Justitie en Handhaving. Zij wordt warm aanbevolen voor iedereen die professioneel betrokken is bij de handhaving ervan.
N.a.v. de studiedag wordt een uniek handboek met de bijdrage van de sprekers mét GPRC-label uitgegeven, dat op de dag zelf beschikbaar zal zijn en inbegrepen is in de deelnemersprijs.
- Alle deelnemers ontvangen op aanvraag een aanwezigheidsattest. :
- Federale Raad voor Landmeters-experten : Erkend voor 3 uur vorming
- Instituut voor Gerechtelijke Opleiding (IGO) : Tenlasteneming aangevraagd
- Orde van Vlaamse Balies (OVB) : Erkend voor 6 punten
Amper vier jaar na het Kaderdecreet Bestuurlijke Handhaving, ligt er al een opvolger klaar. Het oude kaderdecreet kon de verwachtingen nooit invullen, en werd uiteindelijk maar door twee decreten geïmplementeerd. Het nieuwe Kaderdecreet Vlaamse Handhaving van 14 juli 2023 (KVH) belooft een heel ander parcours te rijden. De ambitie is niet langer om enkel de Vlaamse regels rond bestuurlijke handhaving te stroomlijnen, maar het geheel van de handhavingsregels waarvoor Vlaanderen bevoegd is, te vatten. In tegenstelling tot zijn voorganger, bevat het KVH nu ook een herstel – en beveiligingsluik, en bepalingen die de digitalisering van de handhaving van Vlaamse regelgeving moeten inluiden. Het KVH duidt het Handhavingscollege aan als het administratieve rechtscollege, bevoegd voor geschillen rond bestuurlijke handhavingsbeslissingen.
Anders dan zijn voorganger, heeft het nieuwe kaderdecreet zijn start niet gemist. Het Vlaams Handhavingsplatform, dat het nieuwe digitale werken moet mogelijk maken, is voor een selecte groep van Vlaamse decreten al in gebruik genomen. Op dit ogenblik zijn vier initiatieven bij het parlement hangende waarbij telkens één of meerdere decreten onder het KVH worden gebracht. Vooral voor het Omgevingsrecht dient zich een nieuw paradigma aan, waarbij de handhaving van onder meer DABM, VCRO en Onroerenderfgoeddecreet in de nabije toekomst volgens dezelfde procedurele regels zullen verlopen.
De impact van het KVH op het omgevingsrecht vormt meteen de voornaamste focus van deze academische studiedag, die wordt georganiseerd als een samenwerking van de Universiteit Gent en het Agentschap Justitie en Handhaving. Zij wordt warm aanbevolen voor iedereen die professioneel betrokken is bij de handhaving ervan.
N.a.v. de studiedag wordt een uniek handboek met de bijdrage van de sprekers mét GPRC-label uitgegeven, dat op de dag zelf beschikbaar zal zijn en inbegrepen is in de deelnemersprijs.
Niet beschikbaar op 01/10/2024? Schrijf hier dan meteen in voor het webinar on demand.
9.00 - 9.30 u.: Onthaal van de deelnemers
9.30 - 11.00 u.: Deel 1
9.30 - 9.40 u.: Verwelkoming door de voorzitter Geert Van Hoorick, Hoogleraar UGent, Centrum voor Milieu- en Energierecht
9.40 - 10.20 u.: De totstandkoming van het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving. De bestuurlijke handhaving gestroomlijnd? door Bert Van Weerdt, Afdelingshoofd AVES bij het Agentschap voor Natuur en Bos
10.20 - 11.00 u.: Toezicht en opsporing in het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving door Steven Vandromme, Eerste substituut-procureur des Konings te Antwerpen, Vrijwillig wetenschappelijk medewerker UAntwerpen
11.00 - 11.20 u.: Pauze
11.20 - 12.50 u.: Deel 2
11.20 - 12.00 u.: Bestuurlijk sanctioneren en vervolgen in het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving door Tom Vandromme, Postdoc navorser UAntwerpen
12.00 - 12.40 u.: Herstellen en beveiligen in het omgevingsrecht na de instap in het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving door Paul Vansant, Senior adviseur Agentschap Justitie en Handhaving, Postdoctoraal medewerker UGent
12.40 - 13.40 u.: Lunch
13.40 - 15.05 u.: Deel 3
13.40 - 14.05 u.: Vragenmoment
14.05 - 14.45 u.: BIOVAL: een indicatieve tabel voor natuurschade door Jan Van den Berghe, Ere-ondervoorzitter in de rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen en Jomme Desair, Onderzoeker Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) - team Natuur & Maatschappij
14.45 - 15.00 u.: De digitalisering van de Vlaamse handhaving: het Vlaams Handhavingsplatform door Michiel Lefever, Projectleider Vlaams Handhavingsplatform
15.00 - 15.20 u.: Pauze
15.20 - 16.30 u.: Deel 4
15.20 – 16.00 u.: Nieuw Kaderdecreet Vlaamse Handhaving: naar een meer gestroomlijnde rechtsbescherming? Door Liesbeth Todts, Docent Bestuursrecht UGent, Wetenschappelijk medewerker UAntwerpen, Advocaat en Melissa Brouwers, Doctoraatsstudent Bestuursrecht UHasselt
16.00 - 16.15 u.: Vragenmoment
16.15 - 16.30 u.: Uitleiding door Bob Van den Broeck, Administrateur-Generaal van het Agentschap Justitie en Handhaving
- Geert Van Hoorick, Hoogleraar UGent, Centrum voor Milieu- en Energierecht
- Bert Van Weerdt, Afdelingshoofd AVES bij het Agentschap voor Natuur en Bos
- Steven Vandromme, Eerste substituut-procureur des Konings te Antwerpen, Vrijwillig wetenschappelijk medewerker UAntwerpen
- Tom Vandromme, Postdoc navorser UAntwerpen
- Paul Vansant, Onbezoldigd postdoctoraal medewerker vakgroep Europees, Publiek- en Internationaal Recht UGent, Senior adviseur afdeling Vlaamse Handhaving, Agentschap Justitie en Handhaving
- Jan Van den Berghe, Rechter in de rechtbank van eerste aanleg te Gent
- Jomme Desair, Onderzoeker Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) - team Natuur & Maatschappij
- Michiel Lefever, Projectleider Vlaams Handhavingsplatform
- Liesbeth Todts, Docent Bestuursrecht UGent, Wetenschappelijk medewerker UAntwerpen, Advocaat
- Melissa Brouwers, Doctoraatsstudent Bestuursrecht UHasselt
- Bob Van den Broeck, Administrateur-Generaal van het Agentschap Justitie en Handhaving
Doelpubliek
Advocaat, Lokale overheid, Regionale overheid, Bedrijfsjurist
Datum
Dinsdag 1 oktober 2024 van 9.30 tot 16.30 uur (aanmelden van 9.00 uur)
Locatie
Hendrik Consciencegebouw - Hadewych Auditorium
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
Meer informatie volgt bij de bevestiging van uw inschrijving.
Deelnameprijs
Het inschrijvingsgeld voor de studiedag bedraagt 250 euro (excl. 21% btw) / 302,50 euro (incl. 21% btw) en omvat:
- de deelname aan de studiedag
- de nieuwe bijhorende publicatie (t.w.v. 95 euro)
- de documentatiemap
- de catering
Vanaf een tweede deelnemer is deelname zonder boek mogelijk aan 200 euro (excl. btw) - 242 euro (incl. btw).
Vlaamse en lokale ambtenaren genieten een korting van 10% met de promocode “Handhaving”
Bespaar met KMO-portefeuille
Die Keure Opleidingen is erkend als gecertificeerd opleidingsinstituut. Daardoor kan u deze opleiding gedeeltelijk betalen met de subsidies die de Vlaamse Overheid toekent via de KMO-portefeuille. Indien u voldoet aan de criteria kan uw bedrijf tot 30% besparen op uw opleidingskost. Meer informatie? www.kmo-portefeuille.be
Het erkenningsnummer van die Keure Opleidingen is DV.O106345. Uw aanvraag bij de KMO-portefeuille moet gebeuren ten laatste 14 dagen na de opleiding. De deelnemer verbindt zich ertoe de regels gesteld door het Agentschap Ondernemen te respecteren.
Annuleren
Annuleren kan enkel binnen de 14 dagen na inschrijving, tenzij de opleiding binnen deze 14 dagen doorgaat, dan valt de einddatum van deze annulatie uiterlijk 5 dagen voor de opleidingsdatum. In geval er niet ingeschreven werd via webshop, wordt in dat geval steeds 15 euro aangerekend als annulatiekost. Kosteloos een vervanger aanduiden kan altijd.