Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Jeugdboekenmaand vol helden en schurken

Elk jaar staat de maand maart in het teken van lezen dankzij de Jeugdboekenmaand. Het thema van 2022 is helden en schurken: twee soorten personages die inspireren, verrassen en eigenlijk niet zonder elkaar kunnen. Wij geven je een paar heldhaftige tips voor leesboeken van de taalmethode Verrekijker en inspireren met een leuk zoekspel πŸ¦ΈπŸ¦Ή

Verrekijker doet lezen 

De taalmethode Verrekijker laat leerlingen taal ontdekken vanuit nieuwsgierigheid en zet daarbij de verschillende tekstsoorten centraal. Met de methode zoom je in op teksten, woorden en letters, maar zoom je ook uit. Begrijpend lezen krijgt dus een belangrijke rol in je lessen taal. Uniek aan Verrekijker is ook dat de methode zelf heel veel betekenisvolle en uitdagende taalcontexten aanbiedt: de eigen originele leesboeken van de Verrekijkerbieb. Vanaf het 2e leerjaar biedt Verrekijker namelijk maar liefst 72 verschillende boeken per leerjaar aan, waaronder zowel verhalende boeken als weetteksten op drie leesniveaus. Zo hoef je als leerkracht zelf geen extra leesmateriaal meer te verzamelen, dat deed Verrekijker al voor jou. πŸ˜‰πŸ“š

Heldhaftige leestips

Ter inspiratie selecteerden we per leerjaar een boek uit de Verrekijkerbieb die perfect past in het thema van deze Jeugdboekenmaand: 

πŸ“– Pen schrijft niet meer | 2e leerjaar

Schurken hoeven niet altijd verzonnen bandieten te zijn. Ook mensen uit ons dagelijkse leven die kwade bedoelingen hebben, kun je als schurk van het verhaal beschouwen. In dit boek krijgt Lore een magische pen van haar oma: wat is ze blij! Op school komt haar pen echter in gevaar door haar gemene klasgenoot Torben. Kunnen Lore en juf Els de pen nog redden? 

Helden: de pennendokter
Schurk: Torben

πŸ“– Sprookje achter de schermen: Doornroosje | 3e leerjaar

Sprookjes passen heel goed bij het thema, want in een sprookje moet een held heel vaak optreden tegen een schurk. Ook bij Doornroosje is dat het geval: in dit boek leren leerlingen alles over dit bekende sprookje en de rollen van alle personages. Bovendien ontdekken ze de symboliek achter veel voorkomende sprookjeselementen zoals een fee, vloek, spinnenwiel, doorn, eeuwige slaap ... 

Held: Prins Frederik
Schurk: Fee Morgina

πŸ“– Sjittertje | 4e leerjaar

Nog een sterk voorbeeld van schurkengedrag in het echte leven zijn pesterijen. Jammer genoeg krijgen veel kinderen ermee te maken, maar als leekracht, klasgenoot, vriend of vriendin kun je een groot verschil maken als je als held opstaat en het pestgedrag laat weten en tegengaat. In dit boek wordt Bram gepest omdat hij de letter 's' niet kan uitspreken. Hij krijgt hulp van drie nieuwe vrienden: lukt het hen samen om sterk te staan tegen de pestkoppen?

Held: Bram
Schurken: de pestkoppen 

πŸ“– Vergiftigd! | 5e leerjaar

Wie iets doet wat tegen jouw eigen waarden indruist, zul je snel als een schurk beschouwen. Toch moet je voorkomen dat je die persoon daardoor ten onrechte beschuldigt en dat anderen jouw vooroordeel zomaar overnemen. Dit verhaal gaat over Dario en Tilly die de waarheid willen achterhalen over wat er met het hondje Palma is gebeurd. Wie heeft haar vergiftigd? Het duo heeft al een zwaar vermoeden ...

Helden: Dario en Tilly
Schurken: de jagers

πŸ“– Melkmuil | 6e leerjaar

Schurken zijn personages die we meestal eng vinden en waar we dus bang voor zijn. Maar weten we eigenlijk wel echt wie ze zijn? In dit verhaal komt Pelle erachter dat de kwade boer Gerard misschien toch niet de boze man is die hij denkt ... Misschien hebben ze zelfs meer met elkaar gemeen dan ze denken!

Held: Pelle
Schurk: Boer Gerard

Speltip: Held zoekt schurk!

Zoek je nog een originele manier om jeugdboekenmaand op een actieve manier te laten beleven? Wij bedachten een interactief spel waarbij leerlingen dieper nadenken over de personages uit jeugdboeken.

*We haalden inspiratie voor dit spel uit de tip 'Paspoort van een hoofdpersoon' uit de Educatieve handleiding van de Jeugdboekenmaand 2022. Neem er zeker een kijkje in voor meer inspiratie!

Spelregels

1. Deel het aantal leerlingen in je klas door twee: dat is het aantal jeugdboeken dat je uitkiest voor het spel. Het kunnen leesboeken zijn die je leerlingen al hebben gelezen of boeken die ze nog niet kennen, maar die ze dankzij het spel leren kennen en zo zin krijgen om ze te lezen.

2. Maak per boek twee paspoortkaartjes, eentje voor de held en eentje voor de schurk van het verhaal. Vul zo veel gegevens in die je maar wilt over het personage, maar laat de naam leeg. Plaats er eventueel een tekening of foto bij van het personage. Voeg ten slotte de vraag Held of Schurk?

Naam (+ blanco invullijntje)
Woonplaats
Leeftijd
Geslacht
Beroep
Kan goed
Houdt van
Is bang voor
Uiterlijk kenmerk
Vriend(en)
...
Held of schurk? 

3. Deel willekeurig aan elke leerling een paspoort uit. Laat ze hun kaart eerst goed lezen. Als ze de naam van het personage al weten, kunnen ze het al opschrijven. Zo niet, dan laten ze het nog leeg.

4. Laat de leerlingen rondlopen in klas om op zoek te gaan naar de leerling die de bijhorende schurk of held heeft. Ze stellen elkaars personage aan elkaar voor en denken na of ze uit hetzelfde jeugdboek komen. Zo ja, dan zijn de held en schurk gevonden en hangen ze de twee kaarten samen aan het bord.

5. Zodra alle paren gevonden zijn, kun je de oplossingen klassikaal overlopen aan het bord. Elk duo vertelt vanop zijn plaats of vooraan wat meer over de personages. De leerkracht kan aanvullen met informatie over het jeugdboek. 

Wij maakten alvast een voorbeeldspel met helden en schurken uit echte klassiekers: herkennen jij en de leerlingen ze nog? πŸ§

PRINT HET VOORBEELDSPEL »

Spel: Held zkt schurk

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief