Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Een nieuwe methode Duits

Ben je leerkracht Duits? Dan hebben we eine wunderbare Neuigkeit: onze innovatieve methode Duits Krass! Ontdek meer over de methode en test je Duitse kennis met een naamvallenquiz.

Naamsverklaring

Deutsch ist voll krass! En daarom werken we nu volop aan onze gloednieuwe methode Duits: Krass. Het versterkende adjectief krass staat voor iets dat in extreme mate goed of slecht is, maar in het geval van onze Krass gaat het natuurlijk om de positieve betekenis van het woord: in begeisternder Weise gut oder schön. Vooral jongeren gebruiken deze uitdrukking om zich levendig uit te drukken. En dat is ook wat de methode wil bereiken: dat leerlingen volop spreken, luisteren, schrijven en lezen in het Duits. Zodat ze het uiteindelijk niet alleen goed kunnen, maar de Duitse taal ook echt voll krass vinden.

MEER OVER KRASS »

Benieuwd naar Krass? Bekijk de online presentatie waarin de auteurs je alles vertellen over deze nieuwe methode Duits 👇

BEKIJK HET WEBINAR »

Naamvallenquiz

Duits_grapje_naamvallen_1
Duits_grapje_naamvallen_2
Duits_grapje_naamvallen_3

 

Om van Duits te leren houden en de taal onder de knie te krijgen, is grammatica natuurlijk onmisbaar. Eén aspect van de Duitse grammatica dat in het begin veel oefening en training vraagt, is het naamvallengebruik. Naamvallen leren is een proces van letterlijk af en toe vallen en weer opstaan, maar wordt leuk zodra je het systeem beheerst. Woorden verbuigen, uitgangen matchen en lekker lange zinnen bouwen die toch logisch in elkaar zitten. De Grammatikgurus in je klas zullen ermee spelen, maar ook leerlingen die niet zo graag talen leren, zullen Duits een heel stuk liever doen als ze de naamvallen uiteindelijk machtig zijn. Om je leerlingen de gevreesde of geliefde Fälle oder Kasus op een leuke manier te helpen inoefenen, staken we een naamvallenquiz in elkaar. En ook voor jezelf is het natürlich een leuke zelftest. Benieuwd wie zich ein Meister der Fälle mag noemen. 🏆

DOE DE NAAMVALLENQUIZ »

De Visuelle Grammatik

Natuurlijk is Duitse grammatica veel meer dan naamvallen alleen! Het is een samenspel van männlich, weiblich, sächlich, verbuigen, vervoegen, Klammerkonstruktionen en nog veel meer. Grammaticale kennis is fundamenteel, maar kan ook visueel zijn! Dat bewijzen we met onze gloednieuwe Visuelle Grammatik: een Duitse grammatica voor leerkrachten Duits waar de grammaticale regels visueel zijn weergegeven. Op die manier wordt grammatica minder abstract, concreter en toegankelijker: een mooi naslagwerk waar je graag naar teruggrijpt! De uitgave kan je facultatief inzetten als leerkrachtenmateriaal bij de methode Krass.

visuelle grammatik logo

De Visuelle Grammatik vormt een praktisch naslagwerk voor leerkrachten Duits en is inzetbaar in zowel de 2e en 3e graad in het secundair onderwijs als in avondonderwijs en hoger onderwijs met Deutsch als Fremdsprache (DAF).

Benieuwd? Bekijk de online presentatie over de Visuelle Grammatik. Tijdens dit webinar ontdek je meer over deze visuele Duitse grammatica.

BEKIJK HET WEBINAR »

 

Naamvallenrap

Op zoek naar nog meer motiverende manieren om de naamvallen in te studeren? Met dit raplied van Rap Art Schule doen je leerlingen het op een hippe en grappige manier. Bovendien is het ook interessant om jongerentaal en de grammaticale ‘fouten’ die erin voorkomen met je klas te bespreken. Leuk en leerrijk dus!

Es ist der erste Fall Nominativ, der zweite Genetiv.
Vier Fälle und ein Motiv, Junge sei du der Detektiv!
Der dritte Fall ist Dativ, der vierte Akkusativ.
Bleib kreativ im Lösen, immer fair und positiv!

Der erste Fall Nominativ wer oder was,
Philip bohrt mit dem Bleistift in der Nase wie krass.
Nominativ, wer bohrt in der Nase mit Vollgas?
Der Philip, erster Fall gelöst, danke das war’s!

Der zweite Fall Genitiv und man fragt immer noch wessen?
Die Füße von Dörte riechen nach Käse Delikatessen.
Genitiv, wessen Füße riechen wie besessen?
Dörtes, zweiter Fall gelöst, bitte nicht essen!

Der dritte Fall Dativ immer noch wem oder was.
Du schenkst dem Theo endlich ein Deo, Hurra.
Dativ, wem schenkst du ein Deo, komm und sag?
Dem Theo, dritter Fall gelöst, riecht wunderbar!

Der vierte Fall Akkusativ, frag wen oder was.
Jeder Schüler liebt die Hausaufgabe mit Leidenschaft.
Akkusativ, was lieben die Schüler mit Leidenschaft?
Die Hausaufgabe, vierter Fall gelöst, alles geschafft!

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief