Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Wouw

Onderwijs de verandering, verander je onderwijs

De wereld van vandaag is volatiel, onzeker, complex en ambigu. We moeten onze kinderen daarom voorbereiden op beroepen of taken waarvan we nu nog niet weten hoe die er precies zullen uitzien, op technologieën die nog niet of nog maar deels ontwikkeld zijn, en op sociale vraagstukken die nu pas zichtbaar worden of er zelfs nog niet zijn.

Dat vraagt een ander wereldoriënterend onderwijs dan we tot op heden mee vertrouwd zijn. We onderwijzen leerlingen in andere kennisthema’s zoals globale geletterdheid, systemisch denken, digitale en duurzaamheidsgeletterheid, en in brede vaardigheden zoals creativiteit, kritisch denken, samenwerken en communcatie. Dat allemaal met bijzondere aandacht voor de ontwikkeling van hun karakter en persoonlijkheid.

Binnen dat kader ontwikkelden we onze nieuwe methode wereldoriëntatie, Wouw.

Nieuwe methode wereldoriëntatie

De wouw is een roofvogel. Het beeld van een vogel is levendig: hij beweegt, is actief, vliegt de wereld mee rond en/of zit mee op de schouder van de kinderen. De vogel moet overzicht op het terrein houden, alert zijn, getuigt van veel kennis en kunde, durf en doorzetting.

Kortom, de wouw bezit de vaardigheden die we van de leerlingen verwachten en waarin we de leerlingen helpen groeien.

In de structuur en opbouw van de methode wereldoriëntatie nemen we ook het Wouw-gevoel mee:

  • Het Wouw-gevoel van verwondering zit in de start van elk thema bij het Wouw-moment;
  • Het Wouw-gevoel van trots op hun eigen prestaties zit in het einde van elk thema bij de Wouw-actie wanneer de leerlingen actief werken naar/aan een eigen creatie. Zo draagt elk thema ook ten volle bij tot de bredere persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen.

Wouw is beschikbaar voor alle leerjaren vanaf volgend schooljaar.

Nieuws

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief