Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Het verhaal achter Luna

Luna is de methode schrift van die Keure voor het 1e t.e.m. het 3e leerjaar. Het logo en de hoofdfiguur van de methode is de herkenbare ruimtevaarder Luna. Illustrator Antoon vertelt ons hoe een karakter tot stand komt en wat het verhaal is achter Luna.

illustrator Antoon De Grom

Schrift en ruimtevaart

Schrijfonderwijs gaat samen met bewegingsonderwijs. Leren schrijven, is dus ook leren bewegen. Vanuit die visie moest de figuur voor onze methode schrift een beweeglijke ruimtevaarder worden. Een astronaut vormt namelijk de knipoog naar het belang van beweging, omdat ruimtevaarders heel afhankelijk zijn van hun motorieke vaardigheden om hun job goed en veilig te kunnen uitvoeren. Ook een goede schrijver moet goed in zijn of haar vel zitten, fit zijn en goed bewegen. Zo riep 3D-artiest en -animator Antoon De Grom het mooie figuurtje Luna in het leven.

De figuur Luna

Welke instructies kreeg je bij de opdracht voor de figuur van Luna?

“De opdracht was een vrouwelijke, beweeglijke ruimtevaarder. Naast die voorwaarden kreeg ik grote vrijheid. Er bestaan veel soorten ruimtevaarders, maar ik wilde Luna een heel herkenbare en unieke look geven. Bovendien probeerde ik haar te laten passen in het bestaande digitale portfolio van die Keure, maar dan in een nieuw, fris en technisch vernieuwend jasje. Als illustrator moet je veel ideeën samenbrengen tot één figuur. Daarna begint het tekenen en de grote zoektocht om het karakter visueel te 'vinden'.”

Hoe begin je aan het ontwerpen van een karakter, ook wel character design genoemd?

"Ik ga altijd eerst op zoek naar referentiemateriaal om een moodboard op te stellen. In het geval van Luna zocht ik naar ruimtepakken, leuke cartoonhoofdjes, ufo’s … Vervolgens kijk ik welke elementen werken voor de opdracht en welke zaken uit de collage goed samen passen."

Het universum van Luna

Welke stappen volg je bij het tekenen van een figuur, bijvoorbeeld bij Luna?

“Ik teken eerst alles met potlood en papier – oldschool - in 2D. Door te schetsen, zoek ik naar de look en feel van (game)personages. Luna’s gezicht was heel belangrijk. Ik tekende daarom eerst verschillende hoofdjes, tot Luna plots uit mijn potlood rolde. Dat hoofdje voelde meteen voor iedereen in het team als Luna aan. De leeftijd klopte en de expressie met haar deugnietenblik leunde perfect aan bij de vraag naar een koene, beweeglijke ruimtevaarder. Pas daarna tekende ik het ruimtepak, de planeten en het universum uit.”

De eerste schetsen van Luna

 

Na de 2D-schets op papier, moest Luna nog omgezet worden in een digitale figuur voor een schrijfapp. Was dat moeilijk?

“De ontwerpen op papier deed ik meestal alleen, maar het volledige project maakte ik samen met mijn team. In het preproductieproces is veel nagedacht, toegevoegd en weer weggelaten: Steven, Dries en Kenny dachten altijd mee. We hebben Luna dus echt samen gemaakt. Vooral de potloodlijnen inkleuren naar een digitaal bestand is een boeiend proces. In die fase wordt elke verkeerde kleurkeuze meteen duidelijk. Maar ik amuseer me als ik mag zoeken naar een mooi kleurenpallet. Dat moest voor Luna afgestemd worden op het doelpubliek van 6-jarigen: kleurrijk, maar niet overdone. De 3D-vertaling van mijn schetsen, werd door Kenny Guillaume gedaan. Hij maakte haar veel mooier dan ik kon verwachten. Zo droeg iedereen zijn steentje bij, in hoe zowel Luna als de app eruit moest zien. Dat is teamwork.”

De schrijfapp van Luna

Wat vond je het meest uitdagend aan het animeren van de Luna schrijfapp?

“Er moest vooral veel content ontworpen worden. Bovendien moesten we die content organiseren in een beperkte ruimte: het universum van Luna. Rond haar ruimtetuig moesten we alle letters geplaatst krijgen, en die moesten ook nog zowel voor linkshandigen als rechtshandigen goed werken. De massa aan letterplaneten was een enorme opdracht binnen de tijd. Elke letter van het alfabet werd namelijk ook geanimeerd, zowel hoofd- als kleine letters. Door te programmeren, werkten we een slimme workflow uit die ons hielp om al die letters en cijfers heel uniek te animeren.”

Animeer je liever personages of de omgeving?

“Personages animeren is het leukste. Wat bij Luna mooi uitgewerkt is, zijn haar ogen. Ze kijkt veel om zich heen, met heel veel zin voor realisme. Ze knippert ook zoals intelligente kinderen dat in het echt doen.”

 

Luna werd in de laatste fase dus een 3D-figuur voor de app. Bleef haar 2D-versie ook belangrijk?

“Ja, zeker. Het was meteen duidelijk dat Luna niet alleen een digitale vorm zou krijgen. Naast de app, biedt de methode ook gedrukte oefenschriftjes voor in de klas. Daarin moesten de 2D-illustraties van Luna komen. De 3D-figuur vertaalden we zo goed mogelijk naar een 2D-logo. Zo is het logo een samenhangend geheel voor de twee werelden en toepassingen van Luna."

Je recentste illustratie is Kai, een intelligente robot die leerlingen adaptieve oefeningen aanreikt op Kabas. Voor dat karakter kreeg je op voorhand al een lijst van (uiterlijke) kenmerken waaraan Kai moest voldoen. Krijg je als illustrator liever zo'n lijst met specifieke instructies of net grote vrijheid zoals bij Luna?

“Ik hou ervan een beschrijving of een soort moodboard te krijgen. Daar kan ik op terugvallen en uit afleiden wat er gewenst wordt. Bij het ontwerpen moet je die briefing naast je leggen en dan zelf harde beslissingen maken voor je begint met tekenen. Zal het – in het geval van Kai - een robot zijn met een onderstel dat kan rijden? Wordt het een robot met benen of net een zwevende robot? Die opties stonden allemaal in het moodboard, waardoor je meteen voor een keuze staat op de ontwerptafel. Ik stelde als eerste proef wel twee verschillende robots voor, want het is interessant om te leren waarvoor je “klant” gaat kiezen. Zo leer je als ontwerper wat werkt en wat niet.”

Kai, jouw co-teacher op Kabas

Luna ontstond enkele jaren geleden, Kai in 2022. Merk je verschil in de evolutie van programma’s of ontwerptrends?

“Techniek is inderdaad steeds aan het veranderen. Maar omdat we voor heel beperkte low-end devices werken, is er technisch een grote beperking. In die zin zou Luna vandaag (nog) niet veel anders gemaakt zijn dan toen. Ze is fris en nog steeds up-to-date.”

MEER OVER LUNA 🚀»

MEER OVER KAI 🦾»

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief