die Keure Educatief

Pistache lager onderwijs

Taalinitiatie Frans  |  1e – 4e leerjaar

Pistache

De methode dompelt je leerlingen onder in een Frans taalbad. Als de handpop Pistache tevoorschijn komt, is het meteen duidelijk dat we met een andere taal bezig zijn. Ontdek ook Pistache kleuter.

  • Veel herhalen
  • Zelfvertrouwen en motivatie creëren
  • Spelenderwijs leren met een ruim digitaal aanbod

Bekijk de video's

In deze afspeellijst ontdek je de sterktes van de methode en extra toelichting.

PLAYLIST

Blader door het materiaal

Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.

  • Filter verwijderen

Pistache 1 - posters

Set van vier posters

Pistache 1 - werkboek

Werkboek 1

Pistache 2 - posters

Set van vier posters

Pistache 2 - werkboek

Werkboek 1

Bestel een ontdekpakket

Benieuwd naar een methode? Laat je contactgegevens na en we bezorgen je graag een gratis ontdekpakket op school. Onze adviseurs nemen contact op om een voorstelling vast te leggen.

Ontdek meer over Pistache

Taalinitiatie als watergewenning, geen zwemles

Taalinitiatie is positief voor de ontwikkeling van het algemene taalgevoel. Daarnaast heeft het een positieve invloed op de ontwikkeling van de moedertaal en een gunstig effect op het aanleren van vreemde talen op latere leeftijd. Pistache kiest voor een taalbad: 

  • Kinderen beleven plezier aan hun eerste contacten met het Frans. 
  • Er wordt stap voor stap gewerkt. 
  • Zelfvertrouwen, motivatie en succeservaring staan centraal. 
  • Attitude primeert op kennis. 

Veel herhalen, geen vertaling 

  • Direct bruikbare standaardzinnetjes bv. Au revoir !, Bon appétit ! 
  • In concrete situaties: à l’école, au marché, au restaurant … 
  • De contexten zijn visueel zo sterk onderbouwd dat vertaling niet nodig is. 
  • Via herhaling wordt de woordenschat per thema sterk veranderd.
  • Leerlingen zullen vaak eerst indrukken opslaan en pas daarna spreken. 

Spelenderwijs legt het kind een klankregister aan 

Pistache werkt heel speelsgewijs en muzisch door het gebruik van: 

  • Liedjes: zingen helpt kinderen snel over hun spreekdrempel heen en helpt hen woorden en zinnen sneller in het geheugen op te slaan. 
  • Versjes  
  • Knutselactiviteiten  

Geen toetsen maar wel zelfevaluatie 

De evaluatie gebeurt bij Pistache niet via klassieke toetsen. Vanaf Pistache 2 evalueren de leerlingen zichzelf aan de hand van evaluatiekaders in het werkboek. 

Pistache komt wekelijks 25 à 30 minuten in de klas. Wat is zijn rol? 

  • Leuke handpop
  • Helpt kinderen over hun spreekdrempel heen
  • Vormt de inleiding van de les en maakt duidelijk dat ze met Frans bezig zijn

Opbouw van een jaar 

Pistache 1 bestaat uit vier thema’s die elk één seizoen belichten. In elk thema staat één vriendje van Pistache centraal. 
Pistache 2-3-4 bestaan telkens uit acht thema’s, met twee extra feestthema’s. In het vierde leerjaar zijn er vier extra feestthema’s opgenomen. 

Pistache thematabel

Opbouw van een thema

Elk thema volgt een vaste opbouw: 

  • Het verhaal: aanbreng van het thema via Pistache en het themaverhaal op Kabas en als stripverhaal in het werkboek
  • Het verhaal uitdiepen met verwerkingsoefeningen in het werkboek en digitaal 
  • Activiteit variërend over de thema’s en Pistachejaren heen: knutselactiviteit / lied / tellen woordveldje …  
  • Themawoordweb: het (digitale) woordweb herhaalt het thema en vat het mooi samen 
  • Thema afronden: kleurplaat/lied/zelfevaluatie (vanaf Pistache 2) 

Via een themaoverzicht krijgt de leerkracht zicht op de timing, het niveau van de activiteit en of de activiteit een basis- of keuzeactiviteit is. 

Pistache bevat een diverse keuze aan activiteiten op verschillende niveaus. De leerkracht vindt ze in het themaoverzicht. Je kunt zo selecteren welke activiteit voor welke leerlingen of groepjes leerlingen het beste geschikt is. 

Met de digitale oefeningen op Kabas kan je leerlingen elk op hun niveau verder laten inoefenen wat in de lessen aan bod gekomen is. 

Geen toetsen, maar wel zelfevaluatie 

De evaluatie bij Pistache gebeurt niet via klassieke toetsen. Leerlingen evalueren zichzelf vanaf Pistache 2 aan de hand van evaluatiekaders in het werkboek.

Digitaal 

  • Animaties 
  • Liedjes 
  • Video’s voor de knutselwerken  
  • Digitale spelletjes en verwerkingsoefeningen 
  • Woordweb 
  • Handleiding bij elk thema
  • Bijlagen 
  • Kopieerbladen 
  • Bordboek 

Op papier 

  • 2 werkboeken per leerjaar 
  • Posters 
  • Handleiding 
  • Handpop Pistache en Vanille, en de vingerpopjes Pistache 

Nieuws, acties en inspiratie

Winacties

Aux Jeux olympiques

Raad samen met jouw leerlingen met welke sport Pistache goud wil behalen!