Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Leerlingenboekjes

Voor de leerlingen zijn er 4 leerlingenboekjes in full color. Klik op de afbeeldingen om een hoofdstuk te bekijken. 

Ritmische en melodische vorming

In Cecilia wordt elke oefening over twee pagina’s uitgewerkt:
  • De A-oefeningen zijn ritmische oefeningen en staan op de linkerpagina.
  • De B-oefeningen zijn melodische oefeningen en staan op de rechterpagina.

De ritmische A-oefeningen op de linkerpagina’s vormen altijd de voorbereiding van de melodische B-oefeningen die er naast staan.

Cecilia maakt gebruik van de boomwhackers als ondersteuning: als ‘tempoteam’ en als begeleiding van de zangoefeningen. 
In het ritmische gedeelte is de teleenheid van de maat steeds zichtbaar als een ingekleurd liggend blokje. Zo ziet de leerling met welke boomwhacker hij/zij ‘aan de slag’ moet.
Deze harmonische ondersteuning vormt vanaf het prille begin het harmonische bewustzijn en de tonale feeling. 

Naarmate het schooljaar vordert worden de kansen op het samenspel groter. De ritmische en de melodische oefeningen worden vanaf november tweestemmig aangeboden. 

Elke leerling kan tijdens het inoefenen van één volledige les tot vier verschillende muzikale rollen spelen. Telkens opnieuw daagt Cecilia de leerling uit om zijn/haar specifieke rol te spelen in het muzikale geheel. De grote afwisseling bevordert niet alleen het speel- en musiceerplezier; het spelend leren wordt een troef bij het zichtlezen

In het melodisch gedeelte besteden we veel aandacht aan het leren intoneren. Hiervoor gebruiken we het handzingen.  

cover ritme en melodie
 

cover gehoor

Gehoorvorming

De gehooroefeningen volgen de ritmische en melodische ontwikkeling op de voet. Herkennings- en aanvuldictees bereiden de leerling stap voor stap voor op het schrijven van meloritmische dictees.

Cecilia wakkert de luisterhouding aan door in elk deel ook oefeningen aan te bieden met fragmenten van grote componisten en volksmuziek. Op die manier vormt Cecilia niet enkel het muzikaal oor maar biedt ze ook heel wat culturele achtergrond en breed-muzikale bagage.

De gehooroefeningen zijn uitgegeven als scheurblok in een bijgeleverde ringmap. Zo kan de leerkracht dat ene blaadje ophalen en corrigeren.

De luisterfragmenten zijn beschikbaar op De Leraarskamer.


Theorie

Ook het vastleggen van de theorie vloeit voort uit de ritmische en melodische vooruitgang. Cecilia verwerkt heel wat theoretische weetjes in een liedje of zangles.

Voorafgaand aan de oefeningen bevat de theoriebundel een luikje: ‘Alles op een rij’. Daarin ziet de leerling in één oogopslag de theoretische begrippen beknopt en eenvoudig uitgelegd. Daarachter volgen voldoende oefeningen die leiden naar zelfstandig weten en werken.

Net als de gehooroefeningen zitten de theorieoefeningen in het scheurblok in een bijgeleverde ringmap.

cover theorie

cover samenzang en stemvorming

Samenzang en stemvorming

In de lesopbouw en de verwerking van de liedjes besteedt Cecilia heel wat aandacht aan stemvorming en het juiste stemgebruik. Met speelse oefeningen krijgt de leerling stap voor stap meer beheersing over de eigen stem en lichaamshouding. De liedjes volgen de jaarcyclus op de voet.

Rollenspel (solo-tutti) en liedbegeleidingen dagen de leerlingen tijdens de les samenzang uit. Ook hier staat musiceerplezier centraal. 

Door grote afwisseling in stijl, taal en moeilijkheidsgraad van de liedjes groeit de liefde voor het zingen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief