Taalinitiatie Frans | 1e – 4e leerjaar
Pistache
De methode dompelt je leerlingen onder in een Frans taalbad. Als de handpop Pistache tevoorschijn komt, is het meteen duidelijk dat we met een andere taal bezig zijn. Ontdek ook Pistache kleuter.
- Veel herhalen
- Zelfvertrouwen en motivatie creëren
- Spelenderwijs leren met een ruim digitaal aanbod
Bekijk de video's
In deze afspeellijst ontdek je de sterktes van de methode en extra toelichting.
Blader door het materiaal
Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.
Bestel een ontdekpakket
Benieuwd naar een methode? Laat je contactgegevens na en we bezorgen je graag een gratis ontdekpakket op school.
Ontdek meer over Pistache
Taalinitiatie als watergewenning, geen zwemles
Taalinitiatie is positief voor de ontwikkeling van het algemene taalgevoel. Daarnaast heeft het een positieve invloed op de ontwikkeling van de moedertaal en een gunstig effect op het aanleren van vreemde talen op latere leeftijd. Pistache kiest voor een taalbad:
- Kinderen beleven plezier aan hun eerste contacten met het Frans.
- Er wordt stap voor stap gewerkt.
- Zelfvertrouwen, motivatie en succeservaring staan centraal.
- Attitude primeert op kennis.
Veel herhalen, geen vertaling
- Direct bruikbare standaardzinnetjes bv. Au revoir !, Bon appétit !
- In concrete situaties: à l’école, au marché, au restaurant …
- De contexten zijn visueel zo sterk onderbouwd dat vertaling niet nodig is.
- Via herhaling wordt de woordenschat per thema sterk veranderd.
- Leerlingen zullen vaak eerst indrukken opslaan en pas daarna spreken.
Spelenderwijs legt het kind een klankregister aan
Pistache werkt heel speelsgewijs en muzisch door het gebruik van:
- Liedjes: zingen helpt kinderen snel over hun spreekdrempel heen en helpt hen woorden en zinnen sneller in het geheugen op te slaan.
- Versjes
- Knutselactiviteiten
Geen toetsen maar wel zelfevaluatie
De evaluatie gebeurt bij Pistache niet via klassieke toetsen. Vanaf Pistache 2 evalueren de leerlingen zichzelf aan de hand van evaluatiekaders in het werkboek.
Pistache komt wekelijks 25 à 30 minuten in de klas. Wat is zijn rol?
- Leuke handpop
- Helpt kinderen over hun spreekdrempel heen
- Vormt de inleiding van de les en maakt duidelijk dat ze met Frans bezig zijn
Opbouw van een jaar
Pistache 1 bestaat uit vier thema’s die elk één seizoen belichten. In elk thema staat één vriendje van Pistache centraal.
Pistache 2-3-4 bestaan telkens uit acht thema’s, met twee extra feestthema’s. In het vierde leerjaar zijn er vier extra feestthema’s opgenomen.
Opbouw van een thema
Elk thema volgt een vaste opbouw:
- Het verhaal: aanbreng van het thema via Pistache en het themaverhaal op Kabas en als stripverhaal in het werkboek
- Het verhaal uitdiepen met verwerkingsoefeningen in het werkboek en digitaal
- Activiteit variërend over de thema’s en Pistachejaren heen: knutselactiviteit / lied / tellen woordveldje …
- Themawoordweb: het (digitale) woordweb herhaalt het thema en vat het mooi samen
- Thema afronden: kleurplaat/lied/zelfevaluatie (vanaf Pistache 2)
Via een themaoverzicht krijgt de leerkracht zicht op de timing, het niveau van de activiteit en of de activiteit een basis- of keuzeactiviteit is.
Pistache bevat een diverse keuze aan activiteiten op verschillende niveaus. De leerkracht vindt ze in het themaoverzicht. Je kunt zo selecteren welke activiteit voor welke leerlingen of groepjes leerlingen het beste geschikt is.
Met de digitale oefeningen op Kabas kan je leerlingen elk op hun niveau verder laten inoefenen wat in de lessen aan bod gekomen is.
Geen toetsen, maar wel zelfevaluatie
De evaluatie bij Pistache gebeurt niet via klassieke toetsen. Leerlingen evalueren zichzelf vanaf Pistache 2 aan de hand van evaluatiekaders in het werkboek.
Digitaal
- Animaties
- Liedjes
- Video’s voor de knutselwerken
- Digitale spelletjes en verwerkingsoefeningen
- Woordweb
- Handleiding bij elk thema
- Bijlagen
- Kopieerbladen
- Bordboek
Op papier
- 2 werkboeken per leerjaar
- Posters
- Handleiding
- Handpop Pistache en Vanille, en de vingerpopjes Pistache