die Keure Educatief

WOUW

Reis rond in erfgoed

Alles wat we overerven van vorige generaties en wat we het bewaren waard vinden voor de volgende, vatten we samen met het begrip ‘erfgoed’. Elk land heeft zijn eigen erfgoed, maar net daarom is het ook heel boeiend en leuk om erfgoed over landen heen te leren kennen. Op 21 april 2024 vieren we in Vlaanderen Erfgoeddag, het ideale uitgangspunt voor een les wereldoriëntatie over het erfgoed. Dit jaar is het thema thuis, wat wij ruim opvatten omdat elk erfgoed wel met iemands thuis verbonden is. De methode Wouw geeft inspiratie voor jouw les over erfgoed!

Soorten erfgoed

Er bestaan drie soorten erfgoed. Bespreek elke soort en wat voorbeelden met je leerlingen zodat ze het brede en soms abstracte begrip erfgoed beter leren te begrijpen.

🏞️ Natuurlijk erfgoed staat voor natuurlijke sporen uit het verre, eeuwenoude verleden (bv. het Zoniënwoud dat zich uitstrekt over Vlaanderen, Wallonië en Brussel).

👘 Cultureel erfgoed staat voor sporen naar het verleden door menselijke activiteiten en bestaat uit twee categorieën:

  1. Materieel erfgoed omvat vaststaande en verplaatsbare voorwerpen, bijvoorbeeld monumenten, klederdracht, recepten (bv. De Grote Markt van Brussel, de Mont Saint-Michel in Frankrijk en de kimono in Japan).
  2. Immaterieel erfgoed is daarentegen niet vast te grijpen, bijvoorbeeld een lied, een verhaal, een optocht … (bv. Aalst Carnaval en de cultuur rond het Belgisch of Brabants trekpaard)

🏖️ Gemengd erfgoed (natuur en cultuur) staat voor sporen die door mensen achtergelaten zijn in de natuur (bv. de biodiversiteit en cultuur van Ibiza en het historisch eigendom van Machu Picchu). 

Niet vergeten!

De methode wereldoriëntatie Wouw wijdt een volledig thema aan het boeiende onderwerp ‘erfgoed’. In het 6e leerjaar gaat het thema met de naam ‘Niet vergeten!’ namelijk over het domein tijd, en meer bepaald over erfgoed- en herinneringseducatie. Elke generatie liet sporen na die onlosmakelijk verbonden zijn met de leefwereld van je leerlingen, nu en ook later. Herinneringen zijn onvervangbaar en leren ons bovendien waarom we zorg moeten (blijven) dragen voor duurzame ontwikkeling, armoedebestrijding, vredesopbouw, interculturele dialoog en erfgoededucatie.

Het thema maakt het begrip erfgoed concreet, verwondert je leerlingen en zet hen aan het denken én het werk, zowel op papier als digitaal. Hieronder sommen we ter inspiratie voor jouw les alvast enkele onderwerpen en opdrachten op uit het werkboek van Wouw. Je bladert ook door het volledige werkboek. Laat je inspireren!

  • Leer over het nut, belang en doel van Unesco.
  • Maak een rondreis of zelfs ‘wereldreis’ van onze ingebakken frietkotcultuur tot het aan het mediterraanse dieet.
  • Ontdek pareltjes uit onze natuur via een minisite van Wouw en wat de impact van menselijke activiteiten op die natuur was, is en zal zijn.
  • Leer uit het verleden door de overlevings- en veroveringsdrang in mensen te bestuderen.
  • Ga voor een leer- of ervaringsmoment buiten de muren van de school, bijvoorbeeld in het Frietmuseum in Brugge of het Red Star Line-museum in Antwerpen.
  • Verrijk je klasbibliotheek met stripverhalen over het werelderfgoed, bv. ‘De Krakende Carcas’ of ‘Sterrenrood’ van Suske en Wiske.
  • Herhaal de leerstof via een Kahoot!-quiz of de sorteertool op Kabas.
  • Laat de leerlingen de geleerde kennis in de praktijk toepassen tijdens een transferopdracht in het Nederlands of zelfs het Engels (Wouw-actie en taalinitiatie), bijvoorbeeld door zelf een quiz voor vrienden en familie te laten maken over erfgoedsites of door met liedjes en spelletjes Engelse woordenschat rond mythologische wezens te oefenen.

Niet vergeten! - werkboek

Blader door het volledige werkboek van Wouw 6 thema 6 over erfgoededucatie (geprint op A3-formaat).

Meer inkijken?

Bekijk nog meer inkijkmateriaal van Wouw.