die Keure Educatief

MAX-NEDERLANDS

Beter presenteren? Hier de checklist!

Interactie is een belangrijk element van je les: het houdt je leerlingen aandachtig en doet ze actief meewerken en -denken. Interactie creëren als leerkracht is een must, maar ook leerlingen hebben er baat bij om met hun klas te interageren als ze vooraan een presentatie geven. Wij geven enkele tips om hun presentaties voor Nederlands tot een hoger niveau te tillen.

Presenteren, help?

Presenteren is vaak niet de favoriete opdracht van je leerlingen. Alleen vooraan in de klas, alle ogen op zich gericht en de info en boodschap moeten overbrengen zonder iets te vergeten. Een presentatie of boekbespreking geven voor Nederlands kan voor een leerling dan ook veel spanning met zich meebrengen.

Maar presenteren kan ook leuk zijn, zolang je het maar goed aanpakt! Met meer interactie maak je presenteren namelijk een stuk fijner, zowel voor de presentator als voor de luisterende klas. De leerling vooraan voelt zich zo niet alleen aan het woord en de klas blijft alert en geboeid. Help je leerlingen met deze handige checklist om hun presentaties in de klas interactiever te maken:

👉 Checklist bij presentaties 👈

✔️ Weet voor wie je spreekt

Je spreekt voor je eigen klas en leeftijdsgenoten. De kans is groot dat wat jou het meest boeit en verrast in het verhaal dat je brengt, ook jouw klasgenoten het meest zal aanspreken. Probeer daarom zeker de zaken aan te halen waar je publiek het meeste van zal opkijken of net die weetjes te delen die ze nog niet kenden.

✔️ Vraag en antwoord

Door leerlingen persoonlijk aan te spreken met een vraag tijdens je presentatie, kun je de klas beter betrekken bij je verhaal. Peil eens naar hun voorkennis over een schrijver, hun mening over een bepaalde beslissing van een hoofdpersonage enz. Probeer daarbij verschillende leerlingen aan het woord te laten. Niet alleen jij als spreker kunt vragen stellen, ook je publiek info laten vragen is belangrijk. Vaak eindig je een presentatie met ‘Zijn er nog vragen?’, maar ook tijdens je verhaal kun je af en toe eens peilen of alles nog duidelijk is en of er tussentijdse vragen zijn.

✔️ Lachen, gieren, brullen

Dé manier om iedereens aandacht en charme in één klap te winnen? Met humor! Maak op een onverwacht moment een goeie woordgrap of een sterke mop en breng de klas aan het lachen. Wedden dat ze meteen weer luisteren en enthousiast zijn? Ook dat is waardevolle interactie!

✔️ Zet ze aan het werk

Met vragen stellen alleen hou je vaak maar één luisteraar actief, maar je kunt ook iedereen tegelijk aanspreken door de klas een soort taak of opdracht te geven. Leuk om een onderwerp in te leiden of om na jouw verhaal te testen hoeveel ze nog onthouden hebben van jouw presentatie. Vraag ze bijvoorbeeld om de hoofdpersonages uit je besproken boek op te schrijven van jong naar oud of even zelf een einde te verzinnen van het verhaal vooraleer je het echte einde verklapt. Ook leuk: werk met ja-nee-kaartjes waarbij iedereen antwoord moet geven op de vragen die je stelt, bijvoorbeeld bij een quiz in het begin of op het einde van je presentatie.

✔️Pittig en kort

Ooit al gehoord van een pecha kucha? Het Japanse woord betekent eigenlijk ‘prietpraat’, maar de term verwijst ook naar het houden van een korte, creatieve presentatie waarbij de spreker een diavoorstelling van twintig afbeeldingen bespreekt in een totale tijd van 6 minuten en 40 seconden. Tijdens een pecha kucha wordt elke afbeelding slechts 20 seconden getoond. Daardoor ben je als presentator verplicht om to the point te blijven en creatief uit de hoek te komen. Daag jezelf dus eens uit en breng je presentatie volgens de kunst van de pecha kucha: enthousiasme, pit en geboeide luisteraars gegarandeerd!

Sterker presenteren met Max-Nederlands

De interactie met de klas tijdens een presentatie is belangrijk, maar dat moet steeds gepaard gaan met een sterke inhoud. Onze lesmethode Nederlands voor de B-stroom en A-finaliteit Max-Nederlands maakt je leerlingen sterker in het Nederlands en leert jouw leerlingen hoe ze op een goede en spontane manier schrijven en spreken. Daarnaast focussen we met fris, motiverend materiaal en veel instructievideo’s op doelgerichte communicatie en tekstbegrip. Eenvoud en eenduidigheid staat in de modules van Max-Nederlands steeds voorop.

Logo Max-Nederlands B-stroom en A-finaliteit