Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Ontdek onze workshops

Aanbod:

Werken aan bevestigen en begrenzen

Omgaan met grensoverschrijdend gedrag

Opvoeden is praten, aanmoedigen, voordoen, kijken, luisteren, ondersteunen, belonen maar ook grenzen aangeven en eisen stellen. Als leerkracht geef je ruimte en richtlijnen. Je bepaalt (samen met je leerlingen) de grenzen van wat kan en wat niet kan. Die grenzen heeft elke leerling nodig om zich te ontwikkelen, om te weten wat gewenst en ongewenst gedrag is.

Bevestigen en begrenzen helpt de leerling zich aan te passen aan regels en afspraken. Samenleven in de klas zal altijd voor conflicten zorgen. De vraag blijft hoe je als leerkracht daarmee omgaat. Hoe ontstaat een conflict en kunnen we als leerkracht dit voorkomen?

We kijken naar preventieve methodieken om met moeilijk gedrag om te gaan. Het is niet omdat je als leerkracht een gedrag begrijpt dat je het gedrag moet goedkeuren.

Hoe leren we leerlingen de consequenties van hun gedrag aanvaarden? Soms lijkt het of straffen geen effect heeft en voel je je gefrustreerd.

In deze workshop zoeken we naar oplossingen voor deze frustraties.

PLAN EEN PEDAGOGISCHE STUDIEDAG OVER DIT THEMA »

 

Werken aan een positief en veilig klasklimaat

door middel van energizers en leuke tussendoortjes

Een groep leerlingen is nog geen klas, laat staan een klasgroep. In deze workshop bespreken we de verschillende fases van groepsvorming. Voor elke fase geven we enkele voorbeelden van groepsactiviteiten. Daaraan koppelen we actieve werkvormen en energizers. We bieden je tips aan hoe je  als leerkracht gericht invloed kunt uitoefenen. Het doel? Een positief en veilig klasklimaat!

Want in een positieve en veilige klasgroep gaat het lesgeven vlotter.

Dit is niet alleen een meerwaarde voor de leerkracht maar ook voor de leerlingen verhoogt dit het welbevinden: iedereen is betrokken, elk spel is anders, er heerst een ontspannen sfeer.

Het spelen van energizers en leuke tussendoortjes oefent impliciet de persoonlijke en sociale vaardigheden van jouw leerlingen.

Daarenboven zorgen korte bewegingstussendoortjes voor een ontlading na een ernstig werkmoment maar zijn ook een zinvolle beloning na een inspanning.

PLAN EEN PEDAGOGISCHE STUDIEDAG OVER DIT THEMA »


Klikken doet kicken

Over schermmisbruik

Kinderen hebben op steeds jongere leeftijd een smartphone en/of tablet. Ze facebooken, maken filmpjes op Tik Tok en spreken af via WhatsApp. Bovendien zijn veel jongeren in de ban van Fortnite, FIFA en andere populaire games. Op zich is dit geen reden tot paniek! Maar wanneer is veel té veel? En kun je er verslaafd aan raken?

Het baart de samenleving stilaan zorgen want is te veel schermtijd wel gezond? Kun je er verslaafd aan raken? En wat doet al dat schermgebruik met ons brein? 

De VAD (Vlaams expertisecentrum voor alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen) werkte een lespakket ‘gamen’ uit voor leerlingen van de 3de graad van het lager onderwijs.

Wijzelf ontwikkelden een hele reeks lessen, oefeningen en activiteiten om met de leerlingen op een actieve manier het thema te verkennen en te verdiepen. Deze zijn uitgewerkt in een overzichtelijke handleiding en een kleurrijk leerlingenboekje.

PLAN EEN PEDAGOGISCHE STUDIEDAG OVER DIT THEMA »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief