Lichamelijke opvoeding | 1e – 6e leerjaar
Hop!
Hop is een volledig digitale methode voor lichamelijke opvoeding in het lager onderwijs.
- Innovatief concept
- Leer- en jaarplandekkend
- Brede ontwikkeling
- Digitale instructies
- Tools voor evaluatie
Bekijk de video's
In deze afspeellijst ontdek je de sterktes van de methode en extra toelichting.
Blader door het materiaal
Je bekijkt hier een selectie van het lesmateriaal.
Bestel een ontdekpakket
Benieuwd naar een methode? Laat je contactgegevens na en we bezorgen je graag een gratis ontdekpakket op school.
Ontdek meer over Hop!
Innovatief concept
Hop! is een volledig digitale methode voor lichamelijke opvoeding. Alle materialen zijn uitgewerkt als online bestanden en zijn beschikbaar via Kabas, je digitale toolbox. Hop! gebruik je op tablet en op pc.
Leer- en jaarplandekkend voor de zes leerjaren
Hop! biedt een uitgebreid keuzeaanbod voor de zes leerjaren. Met dat aanbod stel je voor elke leeftijdsgroep een passend aanbod samen, in overeenstemming met de eindtermen en leerplannen.
Aandacht voor de brede ontwikkeling
Hop! draagt bij tot een brede ontwikkeling van elk kind. Niet enkel de motorische competenties, maar ook een gezonde, fitte levensstijl en een positief zelfbeeld komen aan bod.
Digitale instructies
Een digitale instructie is een wetenschappelijk onderbouwde applicatie om kinderen bewegingen aan te leren. De beweging splitsen we op in verschillende stapjes. De leerling ziet zo duidelijk hoe hij/zij de beweging moet uitvoeren.
Leuke extra’s
Hop! bevat enkele leuke en innovatieve elementen. Zo is er bijvoorbeeld het rustpakket, met tussendoortjes om kinderen met stress te leren omgaan. Of de Fit in het bos-activiteiten, die je uitnodigen om te sporten in de buitenlucht, met materialen die in de natuur aanwezig zijn.
Hop! bestaat uit vijf domeinen, met daarin een reeks activiteiten van 50 minuten (of 2 x 50 minuten) per leerjaar.
Bewegingsvaardigheden
In de 1e graad ligt de nadruk op het domein bewegingsvaardigheden. In de 2e en 3e graad verfijnen de leerlingen de basisbewegingen en leren ze die vloeiend aan elkaar schakelen. Basisbewegingen, kruipen, klauteren, klimmen, balanceren, piramides, glijden, rijden, roteren, schommelen, hangen, touwslingeren, handenstand … komen aan bod.
Fysieke vaardigheden
In dit domein vind je loop- en tikspelen, lopen, steunsprongen, touwspringen, trekken en duwen, vrije sprongen en loopsprongen, hoog- en verspringen, werpen … Voor iedere graad zijn er ook enkele activiteiten in de natuur.
Balvaardigheden en sportspelen
In de 1e graad focussen we op balvaardigheden. In de 2e en 3e graad komen ook balsporten en sportspelen aan de beurt: trefbalspelen, basket, floorbal, handbal, korfbal, netbal, ringstick, smashvolley, volleybal, mini-tennis, tafeltennis, voetbal …
Creatief bewegen
Expressief bewegen, bewegingsexpressie en dansexpressie maken deel uit van het domein creatief bewegen.
Rust
Het rustpakket bundelt tussendoortjes of speelse oefeningen om kinderen met stress te leren omgaan en meer rust en stilte in hun leven te brengen. Ze leren tijd maken voor zichzelf en luisteren naar hun lichaam. De tussendoortjes gebruik je bijvoorbeeld om een actieve les op een rustige manier af te sluiten. Ook klasleerkrachten zetten de activiteiten in tussen twee lessen door of op het einde van een drukke dag. De tussendoortjes duren 5 tot 25 minuten.
De activiteiten ordenen we volgens stijgende moeilijkheidsgraad. In de activiteiten besteden we aandacht aan de brede ontwikkeling van het kind.
Hop! besteedt veel aandacht aan evaluatie. We voorzien observatielijsten met bewegings- en persoonsdoelen voor de leerkracht. Voor de leerling voorzien we tools voor peer- en zelfevaluatie, bijvoorbeeld met behulp van tablets.
Al het lesmateriaal vind je op Kabas, jouw digitale toolbox.
- De interactieve lesfiches raadpleeg je op je tablet of laptop. Op de lesfiches vind je alles wat je nodig hebt om de turnles op te bouwen: een materiaallijst, een concordantielijst (ook ZILL-doelen), een overzicht van de activiteiten, de digitale instructies en nog veel meer.
- Tijdens de les gebruik je de leskaarten. Jijzelf of de leerlingen vinden daarop alles wat je nodig hebt: muziek, video’s en de digitale instructies.
- In alle domeinen integreren we helder opgebouwde digitale instructies. De digitale instructies zet je op verschillende manieren in:
- Wanneer de leerlingen in groepjes werken
- Bij de klassikale uitleg
- Voor zelf- of peerevaluatie