Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Vermijd ‘waarom’-vragen op de werkvloer

‘Waarom’-vragen (die we zo graag stellen) zijn bij de kunst van het vragen stellen uit den boze. Zij leiden tot analyse en niet tot waarnemen, of ze leiden tot smoesjes omdat devraagteken medewerker zich bedreigd voelt.

‘Waarom is het niet klaar?’
‘Ja, Marietje van afdeling X zou nog een overzichtje opleveren, maar zij is nu net maandag ziek geworden’.

De ‘waarom’-vraag leidt gemakkelijk tot een verdedigende houding, omdat de medewerker zich op het matje geroepen voelt. ‘Waarom’ kan gemakkelijk vervangen worden door ‘waardoor’ of woorden van gelijke strekking die veel minder bedreigend zijn.

de kunst van het vragenstellen

Lees meer:

Wat is een goede vraag?

Mag ik? De kunst van het vragen stellen (Jobat)

de kunst van het vragen stellen


We leven in een wereld die antwoorden belangrijker vindt dan vragen. We hebben voortdurend behoefte aan onzekerheidsreductie. Wat we echter niet altijd beseffen is dat antwoorden een punt zetten, processen afsluiten, acties beëindigen en de zaak stilzetten. Vragen, daarentegen, richten de aandacht, mobiliseren energie, zetten aan tot actie en brengen de zaak in beweging. Vragen wekken creativiteit op en zetten aan tot kritisch nadenken.


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief