Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Visual marketing: facts & figures

Wie vandaag als (senior) communicatie- of marketingmedewerker aan de slag is, stelt vast dat we sinds enkele jaren niet meer opgroeien in een woordcultuur waar beelden eerder als een illustratietechniek beschouwd worden, maar dat de beeldcultuur in volle expansiedrift is en vandaag de bovenhand neemt. De consument, klant en burger van morgen, ook wel aangeduid als screenagers, groeien vandaag op in die beeldcultuur. Ze beschouwen ‘het woord’ vaak als een louter informatieve gebruikstool en zullen ook in de toekomst ten volle leven én visueel navigeren binnen een absolute beeldcultuur. Beeld, beeld en nog eens beeld.

De toename van het aantal beelden en vooral de manier waarop vandaag onze interactie rond beelden is opgebouwd, zorgt ervoor dat de cijfers, bijvoorbeeld met betrekking tot sociale media, voortdurend pieken en boven de verwachtingen blijven evolueren. Ze geven aan in welke proporties en bijhorende interacties we deze cijfers het best begrijpen. Hieronder lijsten we een aantal feiten, cijfers, en vooral, vragen op. Want wie graag wil anticiperen op de screenagers van vandaag en morgen, zal in eerste instantie moeten beseffen dat er werk aan de winkel is. Niet enkel in het begrijpen van screenagers, ook in de analyse van je eigen takenpakket en vooral in de positionering van je merk of onderneming in relatie tot deze problematiek. Vandaar dat auteur Christoph Ruys een reeks topics wil meegeven in zijn boek die de krijtlijnen van visual marketing geleidelijk aan zichtbaar maken.

» Neem ze even door en beantwoord, voor jezelf of samen met andere communicatie- of marketingteamleden, de vragen.

  • Sterke visuals trekken de aandacht. Scroll door een Facebook- of Instragramfeed en betrap jezelf erop dat het vooral de visuele posts zijn die je aandacht trekken. De echt sterke, vaak creatieve toepassingen herinner je makkelijk 72 uur, wat bij stukken tekst aanzienlijk minder is, aangezien die soms zelfs maar een paar uur blijven hangen. Maak jij intussen gebruik van creatieve content afgestemd op je doelgroep? En vooral, weet jij naar welke visuele content je doelgroep op zoek is?

instagram feed

  • Sterke visuals blijven niet alleen langer hangen, studies hebben ook uitgewezen dat het klikgedrag bij visuele content tot 94 % hoger ligt dan bij content zonder beelden. Er is dus duidelijk sprake van een hoger engagement. Meet en analyseer jij het klikgedrag van (potentiële) klanten op creatieve content?
  • Het menselijk brein kan afbeeldingen veel sneller verwerken dan tot nu toe werd aangenomen. Als we een foto 13 milliseconden (0,013 seconden) te zien krijgen, kunnen we wat we zien al vaak correct benoemen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat onze hersenen hunkeren naar visuele informatie. Verwen jij je klanten reeds met weloverwogen visuele prikkels, en vooral, is het duidelijk in welke volgorde kijkers iets opmerken in de visuals rond je merk?

eyes

  • Visuele content is een must en de doelgroep bepaalt meer en meer via welk kanaal ze die visuele content willen zien. Weet jij van je (potentiële) klanten via welke schermen en kanalen ze informatie ontvangen en anticiperen? Is je visuele content daar reeds aan aangepast? Per dag worden op Snapchat bijvoorbeeld meer dan 400 miljoen snaps geplaatst en bijna 9.000 foto’s per seconde gedeeld. Hoe denk jij visueel het verschil te maken?
  • Visuele content komt ‘echter’ en betrouwbaarder over. Weet jij welke visuals voor jouw doelgroep aansluiten bij het eigen merk-DNA en dat van je (potentiële) klant?
  • Mobile is king. Cijfers tonen dat 90 % van het socialemediaverkeer via mobiel gaat. Beschik jij over een visuele strategie voor mobiel en de mobile-only screenagers?

Mobile is king

  • De gemiddelde aandachtsspanne van videoconsumenten bedraagt 8 à 8,25 seconden. Heb je al een dergelijke oefening gemaakt om je boodschap of USP op 8,25 seconden of zelfs korter in beeld te brengen?
  • Video killed the radio star. En straks ook het social media-fotomodel. Bewegend beeld is sinds 2016 alomtegenwoordig op sociale media. Hoe integreer jij videomarketing of bijvoorbeeld Facebook Live of live Instagram Stories in je marketingmix?

video

  • 92 % van de mobiele videoconsumenten deelt video’s met anderen. 70 % van de marketingprofessionals geeft ook aan dat video beter converteert dan welk
    ander medium ook. Hoeveel investeer jij jaarlijks in videomarketing? Vergeet ook niet dat videomarketing makkelijk kan worden geïntegreerd in employer branding, how-tovideo’s en tal van andere domeinen. Heb je al een oplijsting gemaakt hoe je met videomarketing het verschil kan maken? Sneakpreviews? Behind-the-scenesmateriaal?
  • Op een desktop blijven consumenten gemiddeld 2 minuten kijken naar een video die hen interesseert. Maar liefst 69 % van de online consumenten verkiest het kijken naar een video boven het lezen van productinformatie. Is je website hier reeds voor aangepast? Onderschat in dit verband niet de magische aantrekkingskracht van een play button!
  • Bedrijven die video inzetten genereren 49 % sneller omzet dan bedrijven zonder videocontent. 88 % van de marketeers beweert dat video advertising een belangrijk onderdeel is van zijn/haar marketingstrategie. Videoadvertenties wekken veel meer emoties op dan foto’s. Hou je rekening met de belangrijkste storytelling aspecten tussen statisch en dynamisch beeld?
  • Zoekmachines houden van video’s en geven prioriteit aan videocontent in rankings. Hou je hier rekening mee in de beschrijving van je video’s in relatie tot zoekmachines en waar je potentiële klant naar op zoek is?

search engine

  • Virtual reality (VR) en augmented reality (AR) lieten in 2017 echt van zich horen. Experimenteer jij al met deze nieuwe technologieën? En waar kunnen ze het verschil maken? Employer branding? Productpresentaties?
  • Een how-toafbeelding of een infographic is een visueel stappenplan met een minimum aan tekst. Het nodigt uit tot ‘lezen’ en communiceert in slechts enkele seconden tijd hoe iets precies in z’n werk gaat. Waar kan jij met duidelijke infographics het verschil maken? Interne communicatie of toch eerder externe communicatie? Of beide?

infographic

  • De algemene richtlijnen voor de keuze van een stockfoto zijn heel eenvoudig: gebruik alleen relevante foto’s, vermijd artificiële fotoshoots en streef naar een gezonde mix met ander beeldmateriaal. Wat is in jouw onderneming het evenwicht tussen stockfoto’s en zelfgeproduceerde fotoshoots?
  • Video kan cross-channel en cross-departementaal worden ingezet: e-mailing, website, sociale media, sales meetings, productcommunicatie, digital signage devices, beurzen, keynote-presentaties, HR, sales, logistiek, preventie, … Is iedereen binnen de onderneming zich bewust van deze meerwaarde?
  • Het gebruik van visuele informatie op het internet is de voorbije tien jaar met 9.900 % toegenomen. Hoe sterk is het gebruik van visuele informatie op jullie online en offline kanalen toegenomen?

visual info

 

Meer info over visual marketing? 

» Bestel het boek hier

visual marketeer


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief