Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Tot het écht niet anders meer kan: uitstelgedrag onder de loep

We vertonen allemaal wel eens uitstelgedrag: dat ene dossier waarin nog een vraag onopgelost blijft, die stapel administratie die ook deze week op de hoek van uw bureau blijft liggen. Uitstelgedrag is onvermijdelijk en wijdverspreid. Maar heeft u zich al eens afgevraagd waar dat gedrag vandaan komt? Lees verder, ontdek de oorzaak van uw uitstelgedrag en wat u eraan kan doen.

Waarom vertonen we uitstelgedrag?

Onzekerheid of besluiteloosheid is vaak wat aan de grondslag ligt van uitstelgedrag. U weet niet meteen hoe u een bepaalde taak best aanpakt. U mist cruciale informatie. Misschien voelt u zich overweldigd door uw takenlijst en lijkt de andere kant opkijken voorlopig de veiligste optie.

De beste manier om dit soort gedragspatroon te doorbreken is om uw taken op te delen in kleine, hapklare brokjes. Opeens kijkt u niet meer aan tegen een taak die u dagenlang volledig gaat opslorpen, maar kost het u een kwartiertje om een eerste stap te zetten in de goede richting. Eens begonnen, is het gemakkelijker om gemotiveerd te raken om verder te werken. De gigantische taak waar u zo tegen opzag, blijkt vaak niet half zo erg als u vooraf dacht. 

Nog meer redenen waarom we blijven uitstellen

1. Slechte (of geen) planning

Uitstelgedrag heeft vaak te maken met het gevoel dat we verdrinken in het werk. Pompen en/of verzuipen. En dat heeft op zijn beurt vaak te maken met een gebrek aan planning.

Tip: Vermijd dat u overweldigd geraakt door al uw taken en neem elke avond de tijd om te bekijken wat de volgende dag uw aandacht verdient. Eens per week (bijvoorbeeld op zondagavond) de planning vanuit vogelperspectief bekijken helpt u ook om onaangename verrassingen te vermijden.

2. U probeert gewoon te veel te doen

Als u constant het gevoel heeft dat u zich in survival modus bevindt, dan neemt u wellicht te veel hooi op uw vork. En dat kan een verklaring zijn waarom er systematisch taken blijven liggen die u steeds opnieuw uitstelt.

Tip: Hou ermee op uw agenda overvol te plannen en blokkeer bewust tijd in uw agenda voor ontspanning. Zelfs de meest productieve advocaat heeft af en toe een pauze nodig. Stel uzelf de vraag welke taken of activiteiten u kunt schrappen.

3. Alles moet perfect zijn

Het is een klassieke valkuil: u wil alles perfect hebben nog voor u begint. Maar aangezien u de lat hoog legt, bereikt u die perfecte omstandigheden niet. En dus begint u er liever niet aan. Het perfecte excuus…

Tip: Niets zal ooit helemaal perfect zijn. Wees dapper en zet die eerste stap. Daarna wordt alles makkelijker.

Ten slotte nog dit: zaken uitstellen is niet altijd slecht. Soms heeft een bepaalde beslissing nu eenmaal wat tijd nodig. Of is er een goede reden om eerst een andere taak voor te nemen. Maar stel uzelf wel bewust de vraag waarom u bepaalde dingen steeds uitstelt en probeer ook aan die oorzaak te werken.

Gratis download

Meer tips? Ontvang* gratis ons minimagazine over productiviteit en timemanagement voor juristen. Veel leesplezier! 

Whitepaper productiviteit en timemanagement voor juristen*Vul het formulier in en ontvang het minimagazine gratis in uw mailbox.


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief