Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

10 tips voor verkopers om een gesprek te optimaliseren

Meer halen uit je verkoopsgesprek? Je klant beïnvloeden door je lichaamstaal? Deze 10 tips zetten je alvast op weg! Verkoopsgesprek

  1. Spreek concrete en duidelijke taal. Jouw boodschap is slechts vatbaar voor één interpretatie.
  2. Gebruik overwegend visuele woorden en uitdrukkingen. (bv. helder i.p.v duidelijk, schitterend i.p.v. goed, toelichten i.p.v. uitleggen)
  3. Gebruik zoveel mogelijk de tegenwoordige tijd. Dit verhoogt je overtuigingskracht.
  4. Vermijd luidop denken. Zo laat je te veel in je kaarten kijken. Als je (potentiële) klant dit doet is het natuurlijk meegenomen om te weten wat hij denkt.
  5. Spreek in positieve woorden en uitdrukkingen. Uit begrip voor de situatie van de klant en geef spontaan advies.
  6. Vermijd het woord ‘niet’.
  7. Verzorg je stemgebeuren. Je stem is de barometer van je gevoelens.
  8. Zeg zelf eerst wat je graag wil horen van de andere. Mensen hebben de natuurlijke neiging om te imiteren.
  9. Voorzie na elke belangrijke boodschap een pauze. Zo kan de informatie doordringen tot je gesprekspartner.
  10. Om de juiste antwoorden te krijgen, moet je de juiste vragen stellen. Een duidelijke vraag, zorgt voor een duidelijk antwoord. Via open vragen kan je veel informatie krijgen.

 non-verbale communicatie, dat spreekt

 

Meer weten over non-verbale communicatie? Lees Non-verbale communicatie, dat spreekt van Pieter De Smet.


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief