Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Stuur meer mails

Elke marketeer is bang om te veel mails te versturen. Toch mag je ervan uitgaan dat je de huidige frequentie nog een pak kan verhogen zonder de ROI (Return on Investment) negatief te beïnvloeden.

Eenvoudig testen

Op de vraag “Mag je maar één nieuwsbrief per week sturen?” is het antwoord dus “Neen, je mag gerust vaker mailen.” Hoe vaak? Dat kan je meten! Studies van het IAB laten e-mailzien dat je daarbij best niet alleen naar de uitschrijfratio kijkt. Weeg liever de uitschrijvingen af tegen de extra omzet die je genereert door meer te gaan mailen. De kans is groot dat de opportuniteitskost maar een fractie is van de hogere omzet die frequenter mailen met zich meebrengt.

Wanneer mail je te veel?

Hoe meet je nu of je te ver aan het gaan bent? Dat kan al met een eenvoudige test: stuur na 48u een reminder van hetzelfde bericht naar alle personen in je doelgroep die je e-mail niet geopend hebben. Zo zie je meteen hoeveel mensen extra converteren en wat de reacties zijn van je doelgroep.

Volg ook de reacties op andere kanalen goed op. Krijg je geen of weinig slechte reacties? Dan heb je nog marge qua aantal campagnes.

Welk tijdstip?

Net zoals over het aantal mails per week, bestaat er een urban myth over het tijdstip. Maar in de praktijk storen je lezers zich er niet aan als je je nieuwsbrief niet consequent op dezelfde dag verstuurt. En zou je het hen vragen, dan is de kans groot dat ze zelfs niet weten op welke dag je gewoonlijk mailt.

Denk er ook aan dat consumenten overdag weinig tijd hebben om persoonlijke e-mails te lezen of door te klikken en een volledig salespad te doorlopen. Op het moment dat consumenten er wel tijd voor hebben, sturen marketeers juist geen of weinig campagnes (vanaf 18u).

Kortom: test gerust zelf wanneer jouw doelgroep het actiefst is. Zo kun je dit elk jaar aftoetsen en verfijnen.

e-mailmarketing Meer weten? Ontdek nu het boek e-mailmarketing

In dit boek, geschreven in gewonemensentaal, vind je praktische tips en een heleboel voorbeelden waarmee je aan de slag kunt gaan. Geen wollige strategieën en complexe operationele oefeningen, maar een direct toepasbaar verhaal om met e-mailmarketing je doelgroep te inspireren, te teasen en te converteren.

Klik hier voor meer informatie over het boek e-mailmarketing

 

 

Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief