Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Stop met motiveren

Klassiek is het de taak van de manager om zijn medewerkers te motiveren. Hele volksstammen van managers voelen zich dan ook verantwoordelijk voor de motivatie van medewerkers. Dat is een fundamentele misvatting. Je kunt niet verantwoordelijk zijn voor de drijfveren van iemand anders. Per definitie is een individu daar zelf verantwoordelijk voor.

Traditioneel zijn managers voortdurend bezig de medewerking van medewerkers te ‘kopen’. Bij coaching brengen de spelers hun commitment aan de taak zelf mee. Een heleboel van onze traditionele methoden om mensen te motiveren kunnen we bij de vuilnisbak zetten. Ze werken niet, als ze al geen schade aanrichten. Herzberg zei het in 1968 al: 'Vergeet lof, vergeet straf, vergeet geld. Je moet hun werk interessanter maken.'

Verlichte managers hebben vandaag de dag door dat medewerkers werk zoeken dat betekenis voor ze heeft en voldoening geeft. Dat betekent een zinvolle werkinhoud, interessante projecten, verantwoordelijkheid, feedback over de bereikte resultaten, leermogelijkheden, informatiever­strekking door het management, gezamenlijke besluitvorming en over­leg. Onderzoek laat telkens weer zien dat zelfs de best gemotiveerde medewerkers hun motivatie verliezen wanneer ze hun werk niet meer zinvol vinden of wanneer ze er geen succes in kunnen behalen.

Resultaatgericht coachenMeer lezen?

 Wil je dat je medewerkers optimaal presteren? Hun talenten voor de volle 100 % benutten? En met volle verantwoordelijkheid jouw projecten dragen? Dan is coaching jouw managementstijl! Bij coaching ga je een contractuele relatie aan met je medewerkers om tot prestatieverbetering te komen. Willem Verhoeven reikt 80 tips aan om coaching in te passen in jouw organisatie.

Voor meer informatie klik hier


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief