Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Steeds meer samenwerking tussen advocaten: een onafwendbare evolutie? (Deel 2)

In deel 1 van de blogreeks 'Steeds meer samenwerking tussen advocaten' stelden we dat steeds meer maatschappelijke en economische evoluties ertoe leiden dat advocaten intenser gaan samenwerken. Vandaag nemen we de redenen onder de loep waarom samenwerken voor veel advocaten nog steeds geen gemakkelijke oefening is.

De terughoudendheid van advocaten om samenwerkingsverbanden aan te gaan stamt misschien nog deels uit de tijd dat elk samenwerkingsverbod tussen advocaten verboden was. Ondertussen zijn allerhande samenwerkingsvormen mogelijk (volgens het reglement van de Orde van Vlaamse Balies van 8 november 2006). En toch blijkt het opzetten van zo’n samenwerking niet zo evident.

Ten eerste is de advocatuur volgens sommigen nog steeds een klassiek vak waaraan men denkt in termen van traditie en cultuur. De advocatuur heeft niet altijd het tempo van verandering kunnen bijbenen als sommige andere, gerelateerde bedrijfstakken. Er wordt wel eens gezegd dat er in het algemeen weinig bereidheid is tot innovatie en verandering binnen de beroepsgroep.

De precedenten zijn ook niet altijd even bemoedigend. Inderdaad, dat samenwerkingsverbanden smeden tussen advocaten(kantoren) geen sinecure is, mag blijken uit de berichten die regelmatig in de wandelgangen (en daarbuiten!) te horen zijn. Van nieuwe vennoten die na een paar maanden toch niet blijken te passen in de kantoorcultuur tot kantoorfusies die met veel bombarie aangekondigd worden om daarna met een luide knal uiteen te spatten: de voorbeelden zijn legio.

Vooraleer in een samenwerkingsverband te stappen, overweegt de advocaat in elk geval best het volgende.zakelijke handshake

Alles begint met een grondige prospectie en voorbereiding. Wat wil de advocaat zelf uit de oefening halen? Is hij of zij bereid om samen te werken, compromissen te sluiten, rekening te houden met de wensen en ambities van zijn confraters? En wat zijn de verwachtingen van de wederpartij?

  • En nu we het toch over verwachtingen hebben: raken de partijen het eens over een basisfilosofie voor het nieuwe kantoor of netwerk? Krijgen ze iedereen aan boord onder één en dezelfde visie?
  • Ook de neuzen op financieel vlak in dezelfde richting krijgen vooraleer formeel van start te gaan, is essentieel om nare verrassingen te voorkomen.

Eens de grote krachtlijnen uitgetekend zijn, kan het zeker de moeite lonen om door te zetten...

Dat er belangrijke voordelen te halen zijn uit onderlinge samenwerking, leest u in deel 3 van deze blogreeks.

Dit artikel is onderdeel van ons gratis trendrapport:

Trendrapport voor juridische sector


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief