Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

SEO: hoe het niet moet

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Concreet houdt dat in dat je probeert om met je webpagina bovenaan te staan in de zoekresultaten van zoekmachines, in de praktijk bijna altijd Google. Dat vergt wat inspanningen, maar niet iedereen is bereid om die te leveren. Hieronder lees je drie manieren van hoe het niet moet, ook wel black hat SEO genoemd.

SEO

PBN’s

Private blog netwerken of PBN’s zijn grote groepen websites vol korte, weinig interessante blogs. Het enige doel van die websites is om aan linkbuilding te kunnen doen, maar niet alle links zijn hetzelfde. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen kwalitatieve en kwantitatieve links. Kwalitatieve links zijn relevante links naar betrouwbare websites, kwantitatieve links dienen enkel om een hogere positie te verwerven in de zoekresultaten. Zo linken de blogs op een PBN onderling allemaal naar elkaar. Gelukkig is Google waakzaam voor dit soort slechte SEO en wordt dit bestraft.

Verlopen domeinnamen

Het duurt even voor een pagina geïndexeerd wordt door Google, maar niet iedereen is even geduldig. Om snel resultaat te zien wordt er soms gebruikgemaakt van verlopen domeinnamen. Elke website heeft een domeinnaam en die moet geregistreerd en jaarlijks vernieuwd worden. Verlopen domeinnamen zijn domeinnamen die niet verlengd zijn, bijvoorbeeld omdat het bedrijf in kwestie gestopt is. Maar in tegenstelling tot nieuwe domeinnamen, zijn deze al geïndexeerd en hebben ze dus een hogere SEO-waarde. Ook dit kan duidelijk niet de bedoeling zijn.

Cloaking

Zoals de naam al doet vermoeden wordt bij cloaking informatie verborgen voor Google. Dit gebeurt door een andere versie van de pagina aan zoekmachines te tonen dan de versie die de gebruiker te zien krijgt. Zoekmachines worden dus bewust misleid en dat is in strijd met de Google-richtlijnen.

Deze SEO-technieken vermijd je dus best, maar het is belangrijk dat je weet dat ze bestaan zodat je ze kunt herkennen. Hoe moet het dan wel? Dat lees je in het boek Krachtige SEO van Frederik Vermeire.


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief