Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Processen en Het Nieuwe Werken (HNW): vijf tips

Voorbij Het Nieuwe Werken is meer dan ooit actueel. Carla Godts, co-auteur van het boek Voorbij Het Nieuwe Werken, een dialoogboek, geeft je een inzicht in de tweede hefboom om tot die nieuwe manier van werken te komen.

carla godts


1. Schenk aandacht aan procesaanpassingen

In het kader van een HNW-project komen de processen en de reorganisatie van het werk vaak pas in een tweede fase aan bod, terwijl het eigenlijk de eerste stap zou moeten zijn. Herbekijk daarom op voorhand welke impact het plaats- en tijdonafhankelijk werken heeft op hoe je (samen)werkt.

2. Digitaliseer

Ongetwijfeld zijn veel organisaties al goed gevorderd in digitalisatie. Misschien gaf de coronacrisis hun zelfs een duw in de rug. Ook de introductie van HNW is een aanleiding om (verder) te digitaliseren. Het kan gaan over kleine ingrepen tot grote projecten. Maak daarbij steeds een analyse van de huidige manier van werken en hou er rekening mee dat een papieren proces één op één omzetten in een digitaal proces niet de beste aanpak is, en vaak zelfs helemaal niet mogelijk is. Ga eerst na hoe je het proces kan optimaliseren en kijk dan pas naar de geschikte digitale oplossing.

3. Elke (kleine) stap telt

Denk bij elke stap goed na wat je ermee wil bereiken: informatie toegankelijker maken, medewerkers efficiënter laten samenwerken, de klant beter van dienst zijn … Bij procesverbetering geldt dat elke vooruitgang, hoe klein ook, belangrijk is. Begin met gemakkelijke stappen: de quick wins. Zo ziet iedereen al snel vooruitgang en wakker je de interesse en motivatie aan om een volgende stap te zetten.

4. Onderschat je medewerkers niet

Moedig medewerkers aan om zelf met hun ideeën aan de slag gaan. Durf delegeren en vertrouwen. Zoek medewerkers die een proces end-to-end kunnen bekijken, die kunnen loskomen van de dagelijkse routines en die outside the box denken. Zorg dat zij voldoende communiceren en laat hen ambassadeur zijn bij de implementatie. Je rol als leidinggevende bestaat erin om duidelijk te communiceren over de strategie van de organisatie, in het verbinden van mensen/teams/departementen en het coachen van je medewerkers.

5. HNW invoeren is geen project maar een proces

HNW is veel meer dan ervoor zorgen dat mensen plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken. Het gaat om een nieuwe manier van (samen)werken, met een nieuwe leiderschapsstijl, gebaseerd op vertrouwen. Aan dat changeproces komt eigenlijk nooit een einde.


Voorbij Het Nieuwe Werken

MEER INFO OVER HET BOEK »


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief