Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Tips voor organisaties en hun voortdurende veranderingen

Onmacht is iets waar vele leidinggevenden mee worstelen. Een oorzaak is onder andere het moeten omgaan met voortdurende veranderingen. Veranderingen zijn al jaren aanwezig, fusies, successen, tijden van crisis, sluitingen, etc.  Het is een absolute must geworden in organisaties, voor medewerkers, maar nog meer voor leidinggevenden want het effect wordt steeds groter en groter.

Karl Van Hoey beschrijft in zijn boek Leidinggeven - kracht vanuit onmacht hoe je het best met deze voortdurende veranderingen kan omgaan. Op de typische modellen kan er niet meer gerekend worden. Verandering is er altijd en blijft duren, er is geen sprake meer van rustperiodes die drukke periodes aflossen. Ook kleine bijsturingen zijn niet meer mogelijk, je bent genoodzaakt om voortdurend je hele strategie, businessmodel, beleid, etc. aan te passen.

Om de veranderingen nu in goede banen te leiden zijn er twee belangrijke zaken waar je als leidinggevende rekening mee moet houden. Laat de overtuiging los dat je veranderingen wil of moet 'managen' en focus eerder op je team of jezelf in plaats van op het proces.

Hoe kan je goed omgaan met voortdurende veranderingen?

Van Hoey onderscheidt drie verschillende dimensies die wel toepasbaar zijn om een veranderingsproces in goede banen te leiden. Goed leren omgaan met deze dimensies is veruit het enige dat een leidinggevende volgens Van Hoey kan doen. 

1) Manage jezelf: als manager heb je vaak de neiging jezelf te vergeten. Probeer je emoties in kaart te brengen, te benoemen vooraleer je deze tracht los te laten. Je zal sneller tandwiel voortdurende veranderingin staat zijn om veranderingen te omarmen ook al bevatten ze negatieve aspecten. Achteraf kun je je pas gaan bezighouden met de emoties van je medewerkers.

2) Coach je medewerkers: luister empathisch en met een leeg hoofd naar wat je medewerkers willen delen en stel open vragen. Deze coachende vaardigheden zijn erg waardevol voor leidinggevenden in woelige tijden en maken het voor medewerkers iets draagbaarder om er mee om te gaan.

3) Manage het veranderings- en implementatieproces: uiteindelijk moet er met het proces aan de slag gegaan worden. Je moet niet proberen te gaan managen maar eerder de transities te gaan begrijpen. In de blog 'Ready or not, transition comes', gaat Van Hoey hier verder op in en speelt hij met de verschillende zones uit het model van William Brigdes.

Benieuwd naar meer vaardigheden? Ontdek ze in het boek Leidinggevend - kracht vanuit onmacht.

leidinggeven  kracht vanuit onmacht


Karl Van Hoey
is zelfstandig coach, facilitator en consultant. Daarnaast leidt hij de Global Team Coaching Community of Practice bij de International Coach Federation en doceert hij aan een aantal business schools. Met zijn nieuwe boek wil hij zijn rijke ervaring over coaching en leiding geven op een authentieke manier delen.

Meer over het boek 'Kracht vanuit onmacht'? <<


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief