Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Noodsituaties: verder kijken dan het eenvoudige beheer van een crisis

Dit artikel is bedoeld om de visie met betrekking tot noodplanning uit te breiden door principes uit de wet met betrekking tot welzijn op het werk over te nemen. Net zoals bij de voorbereiding op noodsituaties in overeenstemming met het koninklijk besluit van 16 februari 2006 met betrekking tot nood- en interventieplannen, is het ook hier zaak om zoveel mogelijk risico’s te vermijden, bijvoorbeeld door bepaalde situaties te verbieden als op voorhand bekend is dat ze incidenten kunnen uitlokken. Dat kan bijvoorbeeld gelden voor een manifestatie, maar ook voor een bouwverbod op een terrein in een overstromingsgebied.

Het is de bedoeling om risico’s die niet te vermijden zijn, zoveel mogelijk te beperken. Daarvoor kan men een beroep doen op technologische oplossingen zoals ‘intelligente’ bewakingscamera’s, maar ook drones kunnen verdachte bewegingen opmerken. Daarnaast kan men via de sociale netwerken mensen waarschuwen voor eventueel verdacht gedrag, maar ook anticiperen op het verloop van een crisissituatie.

Het risico op ernstige verwondingen bij een incident kan al van bij het ontwerp van het gebouw worden beperkt. In gebieden met een groter risico op bomaanslagen kan men bijvoorbeeld een film die glasscherven tegenhoudt aanbrengen op de glazen oppervlakken. Men kan er ook voor kiezen om geen verlaagde plafonds te installeren, zodat er niets kan instorten. Tot slot kunnen er ook synthetische vezels aan het beton worden toegevoegd, zodat muren en zuilen veel flexibeler worden.

De ambtenaar die verantwoordelijk is voor de noodplanning, mag zijn taak als adviseur binnen de veiligheidscel (ingericht door artikel 29 van het koninklijk besluit van 16 februari 2006) zeker niet onderschatten. Het is namelijk zijn taak om de burgemeester op de hoogte te brengen over de inhoud van de nood- en interventieplannen. De burgemeester moet dan op zijn beurt de nodige middelen vrijmaken. De ambtenaar die de noodplanning moet opstellen, moet zo veel mogelijk contact houden met de verschillende partijen die belangrijke informatie over de risico’s kunnen geven. Denk maar aan uitbaters van risicovolle etablissementen, preventieadviseurs, stedenbouwkundige diensten en vertegenwoordigers van de verschillende vakgebieden die in het koninklijk besluit genoemd worden.

Artikel uit Be Prepared – Tijdschrift voor noodplanning en crisisbeheer

Be PreparedHet volledige artikel is te lezen in het eerste nummer van Be Prepared. > Meer info.

Dit tijdschrift is het eerste multidisciplinaire tweetalige magazine over noodplanning en crisisbeheer in België. Wil jij je 4 maal per jaar laten verrijken met diepgaande en praktische bijdragen?

> Vraag jouw abonnement aan.


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief