Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

7 netwerktips voor advocaten - Business development voor advocaten (deel 5)

Van de klassieke nieuwjaarsrecepties tot de opening van de nieuwe zaak van uw cliënt: ook als advocaat is er geen ontsnappen aan netwerkevents. Vaak roept dat soort evenementen heel wat weerstand op. Geforceerd handjes schudden in een zaal vol vreemden: het bezorgt menig voorhoofd al koud zweet nog voor het goed en wel begonnen is. Nochtans blijft een goed uitgebouwd netwerk anno 2018 een bijzonder belangrijke troef. We verzamelden 7 tips om het netwerken wat makkelijker te maken.

1. Maak uw huiswerk

Op grote evenementen is er vaak op voorhand een aanwezigheidslijst beschikbaar. Vraag die op en selecteer op voorhand potentiële contacten. Zo kunt u gericht op zoek.

2. Nog meer huiswerk

Maar ook als er geen lijst beschikbaar is (of als er geen tijd is om die te overlopen), kunt u proactief te werk gaan. Bepaal op voorhand wat u precies wil bereiken en schep zo zelf kansen. En fris desnoods nog eens uw elevator pitch op, zodat u gevat kan antwoorden als iemand u vraagt wat u voor hen kan betekenen.

3. Zoek het onbekende op

Ah, een bekend gezicht! Heel verleidelijk om voor de rest van de avond aan hetzelfde tafeltje te blijven plakken. Maar dan breidt u uw netwerk alweer niet uit. Beter is: bewegen, uit uw comfortzone stappen en uzelf voorstellen aan nieuwe mensen.

4. Stel anderen aan elkaar voor

Dat werkt prima: u bewijst meteen uw generositeit. Nog een voordeel: het is een elegante manier om een gesprek te beëindigen. Zo kunt u verder dat lijstje afwerken. Omgekeerd geldt dit natuurlijk ook. Als u iemand in het bijzonder wenst te ontmoeten, is het gemakkelijker om dit te doen via een persoonlijke introductie door een gemeenschappelijke kennis.

5. Focus op de persoon met wie u praat

Een van de grootste ergernissen op netwerkevents: merken dat de persoon met wie u aan de praat bent al aan het lonken is naar zijn of haar volgende target. Te mijden gedrag dus. In plaats daarvan kunt u beter luisteren naar uw gesprekspartner. Stel vragen en laat merken dat hij of zij uw volledige aandacht krijgt.

6. …en niet op uzelf

Met oeverloze praatjes over uzelf en uw kantoor maakt u wellicht niet de indruk die u nastreeft. Niks zo ergerlijk als iemand die constant de loftrompet over zichzelf schalt en zichzelf probeert te verkopen.

7. Volg op

Eenmaal thuis begint het huiswerk opnieuw: snelle follow-up geeft de beste resultaten. Voeg uw nieuwe contacten toe via LinkedIn (en/of Twitter), sla zorgvuldig contactgegevens op, mail toegezegde informatie en plan vervolgafspraken in. Visitekaartjes bergt u systematisch op (dat kan tegenwoordig heel makkelijk digitaal), voorzien van aantekeningen rond wat de ander voor u kan betekenen (of omgekeerd).

Lees ook onze andere posts in de reeks Business development voor advocaten:



Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief