Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Mond-tot-mondreclame steeds minder effectief

Of u nu advocaat, boekhouder, psycholoog, architect of dierenarts bent: promotie voeren wordt steeds belangrijker.

Misvattingen over mond-tot-mondreclame

Veel vrije beroepers rekenen sterk op mond-tot-mondreclame, maar die methode wordt steeds minder effectief.

Mond-tot-mondreclame:

  • genereert de slechtste klanten,
  • heeft de laagste effectiviteit,
  • en kent nog een verdere daling qua effectiviteit.

Heel wat andere promotiemiddelen zorgen voor meer en vooral ook betere klanten.

effectiviteit mond-tot-mondreclame

Wat werkt wel?

Onderstaande grafiek vergelijkt de effectiviteit van verschillende promotiemethodes (enkel B-to-B). Mond-tot-mondreclame heeft veruit de laagste score. Maar wat werkt dan wel voor uw praktijk?

effectiviteit promotiemethodes

Expert Kurt De Blick raadt aan om uw accounts in te delen volgens het 4S-model:  slapend, strategisch, solide of standaard.

  1. In het slapende kwadrant zitten de minst rendabele klanten. Het is perfect haalbaar om een aantal van deze klanten naar een ander kwadrant te ontwikkelen.
  2. Standaardklanten zijn rendabele klanten omdat de kosten zijn afgestemd op de gerealiseerde omzet. Deze klantenrelaties kunnen worden uitgebreid en verdiept.
  3. Strategische accounts zijn meestal langetermijnrelaties die niet alleen hoge omzet genereren, maar ook kunnen helpen bij naambekendheid, gezamenlijke projecten …
  4. Solide klanten zijn goed ontwikkelde langetermijnrelaties waar weinig commerciële inspanningen voor nodig zijn.

Het is niet altijd mogelijk om accounts meer producten of diensten te laten afnemen. Deze klanten maakt u rendabeler door minder commerciële inspanningen te doen. Bied hen bijvoorbeeld een gestandaardiseerd pakket aan van diensten/producten d.m.v. vaste procedures en processen:

  • de transactie- en verkoopkosten verminderen
  • het accountrendement neemt toe
  • er komen tijd en middelen vrij om meer te focussen op andere accounts

 

 

 


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief